Jag installerar vattenburen golvvärme i badrummet i ett hus som för övrigt har ett ett-rörs radiatorsystem, fristående bergvärmepump (BVP) med separat 500 l arbetstank och 500 l varmvattenberedare (VVB).

Specifikation:
Jag vill koppla in golvvärme och en vattenburend handukstork mot systemet så jag får värme året runt.

Förslag enligt skiss:
Poängen är att BVP producerar värme till VVB året runt. Genom att koppla in sig på värmebäraren så används inte tappvatten i golv och handdukstork, vilket ju inte är tillåtet av mycket goda skäl. Genom att använda vvb-kretsen så har man värme även sommartid. Effekten til badrummet är liten och vvb stor, så man märker inte värmetappet.

Handdukstorken är på en oshuntad slinga så man kan få den ordentligt varm.
Golvvärmen är via en shunt för att sänka golvets framledningstemperatur.

Genom att placera cirkulationspumpen nära VVB, så slipper man ha separata pumpar till handukstork och golv.

Jag kollade med ESBE som säljer shuntar, och säljaren sa att varianter på detta är en vanligt "speciallösning" som många rörmokare installerar. Han kunde dock inte bekräfta att just min variant var ok.

Är det någon som har koll som kan ge relevant kritik och förslag till förbättringar?
 
Du kan sätta en termostatventil modell VV och ställa in den på ca20 C och då lämnas det ut konstant temperatur 24/7 365 dagar. en liten cirkpump sätts på returen fån GV.
 
J jonaserik skrev:
Du kan sätta en termostatventil modell VV och ställa in den på ca20 C och då lämnas det ut konstant temperatur 24/7 365 dagar. en liten cirkpump sätts på returen fån GV.
Menar du att ersätta shunten VRG130?

Jag vill nog styra på rumstemperaturen. Kanske blir för kallt med bara 20 C golvtemp om det är - 15 C utomhus?
 
T Torpgubben skrev:
Jag vill nog styra på rumstemperaturen. Kanske blir för kallt med bara 20 C golvtemp om det är - 15 C utomhus?
Kan så vara och då måste du ha en shunt. Det jag skrev var bara en lösning för konstant temp på golvet., Finns det plats för en extra shuntgrupp i VP kan du använda den .Bäst är att ha en givare i golvet och därefter en i luften, allt beror lite på förutsättningarna att utföra det på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.