Nu är det tydligen frittfram att installera värmepumpar själv, om jag förstått saken rätt så är det bara folk som livnärsig på att installera v-pumpar som är tvingade att vara ackediterade.

Uppgifterna kommer från citcops hemsida, någon som VET hur det ligger till????
 
Frågan är väll hur det blir med garantier (läs t.ex. citcops garantivilkor) om folk själva skall fixa rördragning och vacuumsugning.
Att få göra är en sak att göra rätt är en annan ;)
Ett litet misstag så att gasen läcker ut eller något annat blir fel så riskerar man att pumpen inte fungerar/går sönder.

Värmepumpar är bra så länge dom går men blir ofta dyra att reparera när dom stannar.
 
Jag tycker det är bra. Man kan jämföra med att göra elarbeten hemma, jag skulle aldrig drömma om att göra sådant jag inte har kunskap om men jag tvekar inte att låta min granne elektrikern göra jobbet och bjuda honom på whiskeyflaska. Huvudsaken att arbetet är fackmannamässigt utfört, sedan är det en annan femma om det är svart/vitt.
 
som gammal avdankad kyl och villapumps tekniker är det svårt att se gemene man, stå att inst. värmepumpar, känns lite som att låta frugan byta bromsklossar på bilen (hon tycker inte bilar är så roliga). ;) Som jag såg i tidigare inlägg, detta med vakum pump och läcksökning är så otroligt viktigt vid inst. Många skulle nog klara detta galant men ett flertal skulle nog få dyra rep. om ett par år!
 
Tja - köpte en panasonic E12 av citcop ( tacka gudarna för dem i en i övrigt rutten bransh ) för ett bra pris.
Monterade den själv - baggis !
tog hit en kille som vakumpumpade den och läcksökte ( känns skönt att veta att det är tätt ) för 800 + moms ( yepp - sthlm ) och jag har allt på plats för mindre än hälften av vad iallafall det oprutade priserna som annonseras är !!
Det har varit ner till -15C några dagar nu och den håller lätt hela huset ( ca 170 kvm ) - fattar inte vad man skall med bergvärme a´100-150 kKr ???
 
Ditt sätt med en som läcksöker och vakkum pumpar låter mycket bra! Men som sagt branschen är inte den bästa, det gäller och hitta en bra tekniker (tacka gudarna för att jag gick till en annan rutten bransch, IT).

olah46 skrev:
Tja - köpte en panasonic E12 av citcop ( tacka gudarna för dem i en i övrigt rutten bransh ) för ett bra pris.
Monterade den själv - baggis !
tog hit en kille som vakumpumpade den och läcksökte ( känns skönt att veta att det är tätt ) för 800 + moms ( yepp - sthlm )  och jag har allt på plats för mindre än hälften av vad iallafall det oprutade priserna som annonseras är !!
Det har varit ner till -15C några dagar nu och den håller lätt hela huset ( ca 170 kvm ) - fattar inte vad man skall med bergvärme a´100-150 kKr ???
 
Du har en MYCKET viktigt poäng där med vad bergvärmen är bra för i ett hus där du klarar uppvärmningen med den pumpen du har i stark kyla.

Detta är något som många poängterar i den allmänna bergvärme hysterin.

Finns ANDRA värmepumpar än de som suger i berget ;D
 
olah46 skrev:
Tja - köpte en panasonic E12 av citcop ( tacka gudarna för dem i en i övrigt rutten bransh ) för ett bra pris.
Monterade den själv - baggis !
tog hit en kille som vakumpumpade den och läcksökte ( känns skönt att veta att det är tätt ) för 800 + moms ( yepp - sthlm )  och jag har allt på plats för mindre än hälften av vad iallafall det oprutade priserna som annonseras är !!
Det har varit ner till -15C några dagar nu och den håller lätt hela huset ( ca 170 kvm ) - fattar inte vad man skall med bergvärme a´100-150 kKr ???
Tja spelar väll ingen roll hur mycket installationen kostar.. 2 kr eller 1 miljon ::). Frågan är om o när den börjar löna sig.. Huvudsaken är väll att man gör något.. mycket sämmre änn en hög el räkning o svin kallt inne kan man ju inte ha eller?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.