Ska ta bort en radiator, 220 v och använda kablarna (brun, blå och jord) till ett utanpåliggande vägguttag. Jag har tidigare installerat infällda utan några som helst problem då det förefalit så uppenbart vad att göra men nu har jag inhandlat tre olika fabrikat och sitter som en fågelholk. Finns någon därute som kan tala om för mig, eller "visa" var jorden skall sitta? Det förefaller korkat att köa för en elektriker för ändamålet; som att fråga bagaren hur man knäcker ägg.
 
tyvärr så måste jag svara så här med tanke på hur du frågar: ta ditt någon elektriker eller någon som du känner som har god el-kunskap. Om du inte förstår eller ser direkt hur dessa ska kopplas så har du inte tillräcklig kunskap att koppla in dessa.
 
jord kabeln ansluts till jorden, kopplar du fel på den så är risken stor att det blir skador på hus eller människa.
 
Du har visserligen skrivit att radiatorn är 220V, men för säkerhets skull så kolla att det inte är för 400V.
Om det är för 400V så kan den blåa kabeln vara fas och inte nolla.

Det har nämnts många gånger tidigare men tål att upprepas: Mät alltid ordentligt på alla kablar och antag inget om färger m.m.
 
Ljusbåge skrev:
Du har visserligen skrivit att radiatorn är 220V, men för säkerhets skull så kolla att det inte är för 400V.
Om det är för 400V så kan den blåa kabeln vara fas och inte nolla.

Det har nämnts många gånger tidigare men tål att upprepas: Mät alltid ordentligt på alla kablar och antag inget om färger m.m.
Jag gjorde den missen och sprängde min xbox i bitar (nästan). Eftersom där var tre kablar och jag inte var medveten om att det fanns 2fas grejor då så blev det som det blev...nu sitter det inga uttag där elementen satt. När jag får råd med elektriker (behöver dra om ALL el) så ska det fixas med.

/Samuel
 
Ja, det kan bli fel även med enfas. I vår klubbstuga skulle en som var elektriker fixa till den gamla eldragningen.

Han skruvade ut säkringen som går till ett eluttag som skulle bytas.
Han mätte mellan fas och noll, ingen ström.
Han mätte mellan fas och jord, ingen ström.
Sedan mätte han mellan jord och noll, 230 volt!: :eek:
Han sa att det mest var en slump att han mätte mellan jord och noll "jag hade ju en ny Fluke så det var väl lite kul att mäta". Och tur var ju det.

Efter lite kontroll så visade sig att jordkabeln inte var fästad i jordskenan i centralen utan i en fasskena. :eek:

I detta uttag har vi kört bl.a. en dator i flera år, som tur utan jordad kabel.

Så jag upprepar igen: Mät alltid, och mät igen, och mät alla varianter för man kan aldrig vara säker på kablarnas färger.
 
Det är bra att läsa sådana inlägg och bli påmind om vikten av att mäta.
 
Hur ser det ut, det uttag du har köpt? Jag har kopplat in ett antal olika vägguttag utan större problem, har varit allt från bårebo till eljo. Mät först så att du har nolla på blå, jord på jord och fas på brun. Då minimerar man risken för personskador och skador på egendom.

En multimeter är ett ganska enkelt instrument som jag tycker är idealiskt för felsökning och kontroll av vad de olika ledarna har för egenskaper. Lita aldrig på att färgerna stämmer om du inte har varit med och kopplat in allting från centralen och framåt.

Men som någon sa, saknas ovanstående kunskaper skulle jag nog akta mig för att göra detta.

Ett kort på apparaten hade varit kul

/H
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.