Hej! Hoppas någon kan svara på min något röriga fråga....
I huset, byggt -53 är det från början trefas till tvättmaskinen. Förra ägaren har monterat en säkerhetsbrytare (norwesco) på väggen och en vanlig enfas tvättmaskin. Finns två "hål" för anslutning i säkerhetsbrytaren. Går det att koppla in tvätt och tork där, eller lär jag be elektrikern sätta upp en till brytare? Eller hur gör man... :-D Jag kommer givetvis anlita elektriker, ville bara veta om jag ska tänka om och avbeställa det jag beställt för att det inte kommer gå att installera...

/E
 
Snacka med elektrikern om förutsättningarna.
Är det nya TM och TT/TS som du ska ha eller?
De moderna produkterna har bättre energivärde så det bästa är att berätta för honom/h.enne vad du ska ha inkopplat så löser det sig.
Det bästa är att lägga TM på en grupp och TT på en men det får man se från fall till fall
 
Ja, det är ny tvättmaskin och torktumlare. 2300w resp 1000w... Drog iväg lite med watten när jag ville ha en maskin som tar mycket tvätt, vi är så jäkla många i familjen :) Sitter 3x6A för tvättmaskinen idag... Det kommer bli en dyr historia det här :crysmile:
 
Det är inga problem att ansluta tvättmaskinen till en fas i brytaren och torktumlaren till en annan. Men du bör se till att få uppsäkrat till 10A. 6A räcker till torktumlaren på 1000W men det är för lite för tvättmaskinen på 2300W. Detta oavsett om du har en torktumlare också. Det kanske fungerar men det innebär en systematisk överbelastning av säkringen. Troligen är det något som elektrikern fixar på nolltid.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.