Hej. Ska bygga en ovanvåning på vårt hus. Jag hade tänkt installera en trappa för att komma upp på den andra våningen. Men enligt mina mätningar kommer trappan att komma upp mitt i en takstol. Finns det någon möjlighet att avlasta takstolen på ett eller annat sätt?

Tack på förhand
 
Det går att växla av takstolen, men man behöver veta mer för att kunna svara ordentligt. Det bästa är att låta en konstruktör titta på det.
 
Okej tack :)
ja tanken är att anlita någon form av konstruktör.
 
Vad är priset i tävlingen? Eller har tråden bara hamnat fel :cool:
 
  • Gilla
daugaard
  • Laddar…
För att vara lite motvalls:

En erfaren snickare kan ofta bedöma hur detta skall göras utan konstruktörsinblandning.
Att kapa en enstaka underram till en takstol, som det här är fråga om,
bör inte leda till några problem.

Jag tror att det är viktigare att en duktig snickare gör jobbet med omsorg
än att en byggnadsingenjör räknar på lasterna.
 
Mikael_L
Problemet är väl bara att veta om det nu verkligen en duktig snickare man råkat anlitat, eller en klåpare med välsmort munläder ... :)

TS, kan du inte posta någon/några bilder eller skisser på hur själva problemet ser ut?
Det är ju långt ifrån säkert att du får en hel och garanterad lösning, men troligtvis får du åtminstone lite indikationer på möjliga åtgärder och hur mycket avväxling och förstärkning som behövs.
Med den infon står du själv starkare om en snickare eller konstruktör visar dig ett förslag.


Och välkommen till forumet Marcus.
 
KnockOnWood skrev:
För att vara lite motvalls:

En erfaren snickare kan ofta bedöma hur detta skall göras utan konstruktörsinblandning.
Att kapa en enstaka underram till en takstol, som det här är fråga om,
bör inte leda till några problem.

Jag tror att det är viktigare att en duktig snickare gör jobbet med omsorg
än att en byggnadsingenjör räknar på lasterna.
Mot-motvalls: Eftersom det här blir ändring av bärande konstruktion ska det göras en anmälan till kommunen. Den avgör om det ska beräknas eller om det kan höftas.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Det är inte motvalls, utan faktiskt helt korrekt och enligt reglerna.
Bra att nämna det.

Många ändrar i bärande konstruktioner utan att bry sig om anmälan eller att ens veta att det behövs.
Det blir delvis en samvetsfråga. Det kan också bli krångel t.ex. vid en framtida försäljning om köparen gör sin koll ordentligt och inte gillar att bygglovspliktiga åtgärder gjorts utan lov.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.