Hej,

Jag ska installera väggventil TL98F ovanför fönster i sovrum på ovanvåning i 1.5 plans Eurohus, 1980. Ventilationsexpert rekommenderade håltagning ovanför fönster för behagligast luftflöde. Jag installerade en ventil i ena sovrummet redan och ska alltså installera en likadan i intilliggande sovrum på samma sätt. När jag borrade hålet 108cm i diameter kom jag igenom en balk. Hålet gjordes i mitten ovanför fönstret. Nu är min fråga om det var dumt eller om det är riskfritt? Jag tänkte att det inte kan vila så mycket tyngd på balken om det finns ett fönster under men jag är långt ifrån en byggexpert och frågan är om hålet påverkar bärförmågan? Någon som vet mer? Tack.
 
Balken sitter ju där av en anledning och har inte dimensionerats för att ha ett stort hål i sig. Sannolikt händer ingenting. I värsta fall blir det svårt att öppna fönstret som får ta över belastningen.
På övervåningen kan tilluftventilen bli en frånluftventil eftersom lufttrycket är högre där (varm luft stiger). Inte minst om man har självdragsventilation. Även vindriktning påverkar. På läsidan av huset bildas undertryck.
 
Redigerat:
Tack för svar. Jag upplever att luften står still på ovanvåningen så på rekommendation ska jag sätta in en ventil i varje rum. Har även nyligen installerat Pax badrumsfläkt som går hela tiden. Jag menade då ett 108mm hål som du säkert förstod. Jag tog tre bilder på hur det ser ut varav en ventil är färdiginstallerad och en ska installeras. Fönstret under ventilen är ej öppningsbart så det blir ju inget problem men finns dörr bredvid. Jag ska sätta i en ventil i andra rummet nu som är identiskt i princip. Det hade ju varit snyggast att placera den på liknande höjd och plats men om jag förstår dig rätt så hade du rekommenderat att placera den under balken och kanske bredvid fönstret istället? Låter som du är väl insatt i detta så uppskattar dina svar. Tack igen.
 
  • Husfasad med vitmålade väggar, fönster och en installerad ventil ovanför. Stege står lutad mot väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En fönstervy i ett rum där en ventil är installerad högt upp på väggen, med utsikt över träd och en balkongräcke.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett fönster på en ovanvåning med svarta gardiner, en vit ventil ovanför och gröna träd utanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.