Köpte en vanlig taklampa som ser ut enligt bilderna.

Första gången jag tände lampan hände inget för då hade den bruna sladden hoppat ur sitt fäste. Andra gången lös den men jag var tvungen att vira in den långa sladden och då jag gjort det och stoppade in lampkontakten i eluttaget (kontakten var avstängd) så blev det helt svart och jordfelsbrytaren hade lösts ut. Kollade i lampan och allt satt fast som tidigare.

Varför blev det så fastän knappen på väggen var i avstängt läge ? Måste jag också fästa jordfelssladden (gröngula) i taklampan ? Blir osäker nu och måste fråga då jag har stor respekt för el.

Se bilderna för hur allt ser ut. Tacksam för all hjälp!
 
  • Vanlig vit taklampa med öppet elektriskt innanmäte och handhållande en eltillförselsladd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Omonterad taklampa med utstickande bruna och gröngula sladdar mot träbakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Internt ledningsarrangemang i en taklampa med lösa sladdar och kopplingsplint synliga, inklusive en lös brun sladd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ju ut som att den ljusblå kabeln längst ner till höger i andra bilden är skadad.
 
  • Gilla
Kungen_283746 och 1 till
  • Laddar…
Den gulgröna ska också anslutas till lampan under skruven i mitten. Först ska kabeln skalas om igen så skadan tas bort.
 
  • Gilla
Saintus
  • Laddar…
J Josth skrev:
Den gulgröna ska också anslutas till lampan under skruven i mitten. Först ska kabeln skalas om igen så skadan tas bort.
Ok, var det därför jordfelsbrytaren löste ut för att inte gulgröna var inklopplad ? Men hur kan jordfelsbrytaren lösa ut utan att jag slagit på belysningen på väggen ?
 
Räcker i vissa fall att gulgrön nuddar vid blå ledare för att JFB ska lösa ut.
 
  • Gilla
Hustrollet
  • Laddar…
A
Ursäkta men personen som gjort installationen har inte kompetens att göra en säker installation.


Mitt råd är att anlita någon som vet vad f-n den gör innan TS eller dennes familj dör.
 
  • Gilla
Tobyge och 6 till
  • Laddar…
Det är en farlig och dålig ide att ha lösa avskalade kabeländar hängande löst.

Att jordfelsbrytare löser ut beror sannolikt på att skyddsjordsledaren också har sönderskuren isolering där ytterhöljet är kapat. Eller så har den lösa änden kommit i kontakt med någon annan strömförande ledare. Även en kortslutning mellan noll och skyddsjord kan få jordfelsbrytare att lösa ut eftersom strömmen i nollan då kan gå fel väg.
Tycker mig se en skyddsjordsymbol tryckt på skyddet under anslutningsplinten.
Lösa avskalade kabeländar och skyddsjordsymbol på anslutningsplint i elinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

På nästa bild ser man att metallhöljet är kopplat till skyddsjordsplinten.
Avskalade kablar märkta med "jordning" pekande mot en anslutningsplint.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Till den ansluts skyddsjorden så inte höljet kan bli strömförande.
 
  • Gilla
Saintus och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla svar. Jag har uppenbarligen helt missat att fästa den jordade lösa kabeln eftersom jag har en jordad kontakt. Ska skarva om sladden så inget är löst och fästa alla tre. Har varit van att ha lampkontakter som inte använder det jordade stiftet så tänkte mig inte för.

Tycker mest det är läskigt att jordfelsbrytaren kan slå till fastän tändknappen är i avstängt läge.

Om jag slår av huvudströmbrytaren när jag kopplar in sladden (eller en säkring för just det rummet) kan jag vara 100% säker på att ingen ström finns då ?
 
Gör inkoppling av kablarna/kontakter etc med utdragen lampkontakt från uttaget.
Noll risk för problem och det blir enklare att vid ett bord koppla kablarna på ett korrekt och säkert sätt.
Nu framstår det gjorda arbetet som ett dåligt hafsverk.
 
E etompau skrev:
Gör inkoppling av kablarna/kontakter etc med utdragen lampkontakt från uttaget.
Noll risk för problem och det blir enklare att vid ett bord koppla kablarna på ett korrekt och säkert sätt.
Nu framstår det gjorda arbetet som ett dåligt hafsverk.
Det är precis det jag har gjort. Kontakten sitter aldrig i. Utan problemet var ju när jag skulle stoppa in lampkontakten i eluttaget med avstängt läge på väggbrytaren.
 
OK. Då har du lärt dig en läxa. Gör kopplingarna korrekt innan du trycker in kontakten.
 
Mitt råd är att du ber någon som kan att hjälpa dig.
För du vet inte vad du sysslar med.
Kan bli farligt.
 
  • Gilla
TickyNucker
  • Laddar…
S Saintus skrev:
Tycker mest det är läskigt att jordfelsbrytaren kan slå till fastän tändknappen är i avstängt läge.
Om det är kontakt mellan nollan och jord (t.ex. genom att isoleringen blivit skadad vid skalningen) löser jordfelsbrytaren och det spelar ingen roll om du har ström i fasen eller inte. Sammankopplingen av nolla och jord i din lampa gör ju att all nolla i din anläggning blir jordad, varvid jordfelsbrytaren löser ut.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
S Saintus skrev:
Tycker mest det är läskigt att jordfelsbrytaren kan slå till fastän tändknappen är i avstängt läge.
Det är ju därför jordfelsbrytaren finns. Den kan känna av om kopplingen är OK innan det blir farligt.

Edit: Blev tvåa på att kommentera den kommentaren.....
 
JanneJanne123
Hade varit läskigare om jordfelsbrytaren inte löste ut enligt min mening.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.