Hej

Jag håller på att installera en kassett i min öppna spis och ahr en fundering kring hur jag får upp röret i rökkanalen och hur långt upp det behöver nå?

Problemet är egentligen att det längst ner är en S-krök och rökkanalen är slammad fram till den övre kröken. Efter det är det bara tegel som jag antar att jag måste förbi med röret? Funderar också på om det är enklare att dra ner ett flexirör genom S-kröken uppifrån? Är det någon här som har erfarenhet från att ha gjort det?

Måttet på S-kröken är uppskattat ca 30 cm från centrum till centrum, hålet ca 20x30
 
  • Närbild på en sotig öppning i en skorsten eller ugn, med mörkt ackumulerat material runtomkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på en smutsig, sotig skorsten eller ugn, behöver rengöring, uppbyggd av aska och tjära.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mörkt utrymme med damm och smuts, troligen en maskindel eller ventilationssystem, behöver rengöras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av grå aska och sot, troligen från en eldstad eller panna, med texturer och damm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du kan använda något liknande den här
https://kaminexperten.se/kamin/anslutningssats-till-kassetter-150-inv-dim/

Använde ett liknande till min installation, tror det kom från premodul.
Du kan mura fast det där du tittar upp på första bilden men du behöver en sotlucka på spiskåpan så man kommer åt att rengöra hyllan som blir ovanför.
Det kan fungera att sätta stosen ovanför hyllan och låta slangen gå genom böjen men du kommer ändå att behöva hacka upp ett hål i spiskåpan för att komma åt att jobba.
 
V vinylskiva skrev:
Du kan använda något liknande den här
[länk]

Använde ett liknande till min installation, tror det kom från premodul.
Du kan mura fast det där du tittar upp på första bilden men du behöver en sotlucka på spiskåpan så man kommer åt att rengöra hyllan som blir ovanför.
Det kan fungera att sätta stosen ovanför hyllan och låta slangen gå genom böjen men du kommer ändå att behöva hacka upp ett hål i spiskåpan för att komma åt att jobba.
Det var därför jag funderade på om det gick att dra det ovanifrån, för att slippa slå upp ett hål? Då är ju frågan om röret kan kröka sig tillräckligt.
 
Då lär du få dra en slang hela vägen från kassetten upp till toppen av skorstenen och sen täta och isolera med vermiculite runt. Så länge du inte behöver böja den mer än 45 grader så borde det gå
 
  • Gilla
Plide
  • Laddar…
Varför dra slang?
Vi ansluter bara mot murstocken, ingen slang ingen isolering mellan slang och tegel.
Men det kanske beror på hur väl murstocken mår.
 
Norrtull Norrtull skrev:
Varför dra slang?
Vi ansluter bara mot murstocken, ingen slang ingen isolering mellan slang och tegel.
Men det kanske beror på hur väl murstocken mår.
Ja, det har jag också tänkt och det är just det. I ”Taket” i S:et ser det ut som att det är väldigt djupt mellan stenarna. Som att murbruket ramlat bort. Tanken har slagit mig att man borde kunna lägga dit nytt murbruk och kanske ”slamma den delen för hand nerifrån?
 
  • Gilla
Norrtull
  • Laddar…
P Plide skrev:
Ja, det har jag också tänkt och det är just det. I ”Taket” i S:et ser det ut som att det är väldigt djupt mellan stenarna. Som att murbruket ramlat bort. Tanken har slagit mig att man borde kunna lägga dit nytt murbruk och kanske ”slamma den delen för hand nerifrån?
Du får kolla med någon murare, dom ser nog snabbt om det kan bli bra.
Våran murstock är prima. Skulle aldrig komma på tanken att köra ner ett stålrör eller likande, tappa hela murstockens värme. Kan inte vara bra för ett äldre torp som vårt.
 
Slangtanken kom till av att TS inte ville ta upp ett hål i kåpan för att kunna mura fast stosen till anslutningen ovanför S dragningen, tror det blir svårt att komma åt annars
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.