Vi ska installera kamin i stugan vi bygger på just nu. Vad kostar det att anlita för det (jobbt för rör, skorsten mm) och hur många timmar tar det normalt att göra jobbet? Vi har inte byggt igen kattvinden där kaminröret ska gå upp för att underlätta. Gissar det blir runt 6m rör.

Sen har vi mörkrött tak och ingen annan färg på skorstenen går jag med på. MEN var tusan hittar jag mörkröd skorsten, har sökt som en galning på nätet utan att lyckas.

/Kristina
 
Man måste ju se det på plats och ha mer fakta för att kunna bedöma fullt ut, men ska det tas upp hål i yttertaket också, så är väl en dag för två man rimligt för en modulskorsten. Kostnad, säg 8-10 000 kr före ROT för arbetet.

Kanske få du be en lackeringsfirma lackera om skorstenshuven.
 
Jo jag förstår det, tänkte bara på ett ung. Rotavdrag får vi inte göra pga nybygge. stannardet på runt 10 000kr är jag nöjd.
 
Jag gav 300 för en begagnad Hugo inkl. skorsten och huv som jag satte upp själv på en eftermiddag. Bygganmälan ca 700:- och besiktning 400:- om jag minns rätt.


Det är iofs sant men jag menar: lite mer förutsättningar kan behövas.

Andra värmekällor?
Vinterboende?
Osv.
 
Om du bara ska ha en RAK modulskorsten monterad på en kamin så tar det mindre än en dag att fixa (det gör det iaf för mig som inte har det som yrke). Mao, det handlar om några tusenlappar att få den installerad.

Från NVI (www.nvi.se) kan du få huvar etc i valfri färg. Det kan säkert andra göra också men det har jag inte koll på. Det kommer kosta några tusen extra men....
 
Som sagt, det är ju bara huven som behöver vara röd, och det ska inte vara några problem att vaska fram.

En annan sak: du säger att du vill dra skorstenen genom kattvinden. Det tolkar jag som nära takfoten. Skorstenen måste sluta en meter över nock (om sotarn ska godkänna), så beroende på takvinkel så kan det bli en lång skorsten utan stöd.
 
HenrikP skrev:
Som sagt, det är ju bara huven som behöver vara röd, och det ska inte vara några problem att vaska fram.

En annan sak: du säger att du vill dra skorstenen genom kattvinden. Det tolkar jag som nära takfoten. Skorstenen måste sluta en meter över nock (om sotarn ska godkänna), så beroende på takvinkel så kan det bli en lång skorsten utan stöd.
Det va förr! nu behöver den bara nå över nock men va 1 m över tak.
 
RoBo skrev:
Det va förr! nu behöver den bara nå över nock men va 1 m över tak.
Ok! Sotarfejarmästaren som var här i höstas och godkände vår kamininstallation sa att det var en meter över nock, men han kanske inte var uppdaterad.

I vilket fall: på mitt branta tak är det nog drygt tre meter mellan kattvind och nock. Skulle se tokigt ut :)
 
Tack för alla bra svar. (y)

Tanken är att röret ska gå rakt upp i kattvinden och där vika av höger in mot mitten av huset för att sen inne i sovrummet vinklas uppåt igen och ut genom taket. (alltså mellan stödben och hanbjälke) För att komma så nära nocken som möjligt. Vi tänkte se till att den iaf går ca 30cm över nocken och självklart 1m ovan tak. Såhär ser takstolen ut... http://lundqvisttakstolar.se/sites/default/files/7245-38.pdf

Vill inte ha en skorsten på flera meter utan på taket utan då får den hellre vinklas på insidan. Hoppas arbetskostnaden slutar på max 10 000kr då isolerat rör, kamin, skorstenshuv mm kostar en heldel bara det.

Ska kolla in länken med skorstenshuvarna.

/K
 
Om du ska dra diagonalt kan det vara bra att veta att NVI tillhandahåller vinkelmoduler i valfri vinkel. Det gör inte Premodul.
 
R
Då vi fått offerter så har det legat på ungefär 1/3 vardera för installation, skorsten och kamin då totalen legat på ca 35". De flesta kaminfirmor kan nog leverera röd skorstenshuv bara du säger till! Annars räknar de på svart...Men vår röda är nu ändå lite svart i kanten av sot och många verkar inte bry sig om färgen om man tittar runt på hus....att fysiskt sätta upp den är inget märkvärdigt men att sen få det "regntätt" och perfekt på taket vet i sjutton om jag vill ge mig på personligen.
 
Skiter i vad andra tycker ang att det funkar med svart skorsten till rött tak. :p Jag som kvinna vägrar att vi tar den enkla vägen (fular alt) och köpa en svart. Är alldeles för synlig detalj på huset. Helvitt hus och all plåt mörkrött =snyggt. :D Sen vad min karl tycker spelar mindre roll då jag bestämt mig. Men nu verkar det ju som det inte ska vara omöjligt att hitta en i rätt färgkod. :)

Är just att få allt tätt som jag är orolig över. Är dssutom rädd att det tar alldeles för lång tid att få till det perfekt själv, anlitar hellre för det här och lägger själv krutet på resten av stugan. Såg åxå att NVI har böjar för 38graders lutning vilket vi har. Får bara kolla om pris från dem.

/K
 
Åker man runt i ett nybyggt område är det MÅNGA hus som har svarta huvar på röda tak. Det ser förjäkligt ut. Visst är det dyrare med icke standard färg, men så farligt är det inte.
 
Ja jag kan inte förstå varför man i nybyggda områden sätter svart skorstenshuv på rött tak men visst alla får ju göra som de vill. Jag tycker man väljer samma färg på all plåt. Hade vi haft tegelfärgat plåttak hade det varit lättare att hitta en redan färdigmålad huv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.