Några olika frågor gällande oisolerade rökrör som ska anslutas mellan kamin och murstock. Kaminen har toppanslutning (hane) och murstocken dubbelväggad murstos (hona)

Jag vet att man eftersträvar att sätta en hane neråt för att ev. kondens/rostvatten inte ska rinna ut längs rören men spelar det någon faktisk roll i mitt fall när jag bara har typ 1.3 meter rör mellan kamin och murstor? Eftersom kaminen är en hane hade det runnit ut på den i slutändan hur man än gör.

Jag har inte heller blivit klok på var man ska använda pannkitt, är det bara keramiskt band + pannkitt runt murstosen eller ska man även ha pannkitt mellan de andra rördelarna? I mitt fall har jag rakt upp 90cm -> böj med renslucka -> 20cm till murstos.
 
Claes Sörmland
Vattenproblematiken var ny för mig. Tänker att man har rejäla problem om det börjar droppa vatten i ett rökrör, har inte erfarit det på min kamin. Den står är ju antingen rumstempererad när jag inte eldar eller het när jag eldar, d v s över vattnet kokpunkt så kondensering kan då inte ske.

Kan köpte rökrör i stål, drog på ett lager pannkitt i muffen på rören och tryckte ihop rören. Har inte sett rörelse sen dess. Pannkittet verkar vara lera i princip.

I inmurningsstosen drevade jag fast rökröret med glasfibergarn. La faktiskt ett lager pannkitt ytterst av estetiska skäl.
 
Problemet med kondens kan jag tänka mig är mer eller mindre bara när man har en hel skorsten i stål, då kyls antagligen luften av rätt så bra högst uppe och riskerar att det blir droppar som rinner neråt eller bara att det regnar rakt ner om man inte har något direkt skydd för det.

I mitt fall så kommer jag ha en täckbricka som täcker runt stosen men tänker ändå att man avslutar med pannkit så som du också gjort.

Är det någon mer som kan verifiera att det ska var pannkit mellan övriga delar?
 
S stoffe88 skrev:
Problemet med kondens kan jag tänka mig är mer eller mindre bara när man har en hel skorsten i stål, då kyls antagligen luften av rätt så bra högst uppe och riskerar att det blir droppar som rinner neråt eller bara att det regnar rakt ner om man inte har något direkt skydd för det.

I mitt fall så kommer jag ha en täckbricka som täcker runt stosen men tänker ändå att man avslutar med pannkit så som du också gjort.

Är det någon mer som kan verifiera att det ska var pannkit mellan övriga delar?

jag har satt om min med "pannkit" emellan nu den senaste gången, innan körde jag utan då fick ju sotet fylla ut om vi säger så, men det läckte ju vid sotning.......

så ja, kleta mellan varje del.
 
Jag körde utan nått, bara rör i rör. Bör vara undertryck i skorstenen, dock har den inte blivit sotad än.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.