Jag har köpt ett hus där trädgården inte har underhållits på närmare 20 år och jag är inte säker på att den var särskilt fin innan dess heller, det är rejäla sluttningar och mycket "bös" bestående av blåbärsris, buskar, små träd här och var och stora stenar. Sakta men säkert jobbar jag på att utöka den lilla plätt i mitten som faktiskt är gräsmatta och slutmålet är att ha gräs på största delen.

Jag har tänkt mig en robotklippare sen när allt är klart, det blir antingen en HQ 430x eller 435x för att klara sluttningarna.

Men - nu har jag tröttnat på att gå och harva med bensinklipparen och fick en snilleblixt att installera robotklipparen innan jag egentligen är klar med gräsmattan, d.v.s att lägga begränsningskabeln längs den tänkta kanten och helt enkelt låta klipparen "studsa" mot de naturliga hinder som finns där i form av ris och nyponbuskar under tiden jag jobbar bort dem. Låter detta som en bra ide? Givetvis får jag skydda de delar där jag blir tvungen att så nytt gräs men det går ju att göra enkelt genom att lägga några brädor ivägen under tiden.
 
Vet inte om det är den bästa lösningen, men jag har gjort något liknande. I väntan på att stödså har klipparen hållit efter ogräs och syrenskott. Den har fått studsa mot allt möjligt och ibland har jag lagt ut lite tryckta stockar runt gropar och känsliga saker. Den har fått sina repor, slitit ut fler knivar än normalt och jag har fått hjälpa den loss rätt ofta. Men det går.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Ja, jag hade en 430 i förra huset så är väl medveten om att man får hjälpa dem loss ibland och det blir väl ännu värre här innan allt är "klart" men jag hoppas det är mindre jobb än att släpa runt med 20 kg Klippo ett par gånger i veckan :)
 
Jag skulle lätt starta upp den innan allt är färdigt. Så värt det (y)
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Jag har kört så och du får ju räkna med leragropar på vissa ställen, men de försvinner över vintern.

En annan lösning är att sätta upp en bräda med tre stöttor (en i mitten på ena sidan brädan och två på andra sidan i ändarna). Detta gör att du kan flytta gränsen allteftersom gräset tar sig. Så har jag också gjort.

När du lägger ut begränsningen så kan du ju också skarva ut den allteftersom. Jag har T-kopplingar med 2dm tråd på flera ställen runt tomten för felsökning och för att temporärt kunna minska området som klipps...
 
Yes, får bli en robot snart då. Nu verkar det ju dock som om de är slutsålda överallt tyvärr så får ge mig till tåls ett tag till.
 
Jag tänkte också börja installera min robot Karl innan de sista stensättningarna är klara. Annars tror jag att jag aldrig kommer att kunna starta den eftersom anläggningsjobben bara blir fler ju mer jag planerar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.