Hallå.

Står och väljer i värmeträsket nu. Har vedanläggning men tröttnat. Och vedpriserna har dragit iväg om man inte har egen skog vilket jag inte har. Och väljer först mellan Luft/Vatten och Berg. Och sedan märke.
Har haft Ivt ute hos mig. De rekommenderade bara bergvärme.
Nibe rekommenderar Luft/Vatten och då deras nya pump F2120. Skillnaden i installationskostnad är ca 40000kr om man tar en varvtalsstyrd Bergvärmepump.
Thermia rekommenderade en on/off pump Med borrhål.
Den ökade kostnaden / år på l/v beräknas bli 1500-2000 och då tar det många år innan man är ifatt det Bergvärmen kostade.

Jag är mycket intresserad av luft/vatten men vill veta hur andra resonerar.
Tips och råd här???

Huset är från 1967. Lättbetong 1 plans med källare och garage dockat på sidan av huset. 117kvm boplan garaget är 30kvm.
Källaren är uppvärmd men något svalare. Vingar sovrummet i källaren och har kamin som vi eldar lite i. 2 vuxna och 3 tonåringar. Huset är beläget i Örebro trakten.
 
Jag stod i liknande sits för ett år sedan och valde då bergvärme för att jag inte ville höra den eländiga fläkten som man får på utedelen medn en Luft/Vatten.

Här blev det en Nibe 1255 3-12
145' - Inklusive allt, utbärning av vedpannor och acc-tankar, och allt snyggt och fint gjort.
 
Har man nära/få metrar ner till lämpligt berg blir borrningen mindre dyr. Fråga grannar som borrat? Bergvärme ger nog mest värde till huset om man en dag vill sälja det. Sedan finns alternativet jordvärme om man har en stor tomt. Blir lite billigare än bergvärme. Utvecklingen på luft/vatten har verkligen gått framåt med bra aggregat som klarar riktigt låga utetemperaturer och har högt SCOP, åtminstone i södra halvan av landet. Vet man att man ska bo kvar många år i huset blir det förmodligen det billigaste alternativet.
 
Vad förbrukar huset idag? Kanske svårt att uppskatta när du eldar, tror inte man hör fläkten från L/V pumpen, men är ingen snygg skapelse att ha utanför väggen..
 
Jag tycker nog att svensk-tillverkade LVVP har utedelar som ser helt okej ut, rejäla och robusta i en färg som inte sticker ut för mycket. De vanliga asiatiska höga smala i "två våningar" tycker jag inte ser så bra ut.
 
  • Gilla
Dem00niX och 1 till
  • Laddar…
Att ha en grå burk utanför knuten lär vara betydligt bättre / snyggare än det rangliga ved skjul jag har idag :)
Nibe F2120-16 med vvm 310 blir 112k installerat o klart. Skall jag kolla på Bergvärme så börjar offerten på 152k för en varvtalsstyrd pump. Och då är det inget slutpris då borrningen är osäker.

Jävligt kluven nu.

Installatören som pratar varmt om Nibe F2120 känner jag personligen och han har ett referenshus i samma kommun som är liknande mitt. Där har det dragit 10000kwh på ett år vilket är samma som IVT räknade på att mitt skulle dra på bergvärme.
Men bergvärme är ju "beprövat".
 
Redigerat:
Ok, om vi gissar ifrån dina uppgifter:
~230m2 uppvärmt, effektbehov vid DUT ~70W/m2 ~maxeffekt 16kW, energibehov inkl vv ~100kWh/m2 år ~23.000kWh/år
~30m2 garage (ej uppvärmt ?)

Värmepump med årscop 4 (bergvärme), besparing ~17.250 kWh, köpt energi 5.750kWh
Värmepump med årscop 2,5 (luft/vatten), besparing ~13.800 kWh, köpt energi 9.200kWh

där har du väl ung ingångsdata, sen är det bara att räkna investering, återbetalningstid samt väga in egna preferenser & förutsättningar

I ert fall har du att ta hänsyn till vv-behov eftersom ni har 3 tonåringar hemma, det betyder antingen ändrade duschvanor (om dom är som mina var) eller ordentligt med ackumulering/effekt. Detta är en viktig punkt att ta hänsyn till!!!!
VV kan i ert fall uppgå till så mycket som +30% av totala energibehovet för värme/varmvatten.
 
Jag skulle gå på bergvärme utan tvekan.
Om priset är viktigast skulle jag skippa varvtalsstyrning och ta en pump i det över storleksintervallet. Överväg att komplettera med en volymtank om det är svårt att få till ett bra driftsläge med dimensionering utan behov av elpatron (och om priset då närmar sig en varvtalsstyrd pump, ta den istället!).
Borra några meter extra.

Inte billigast men bekvämast och långtidssäkert.
 
  • Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
Tänk på att en luftvärmepump tappar effekt ju kallare det blir ute (gäller även bergvärme, men där är det bara några graders skillnad på kalla sidan över året). Effekten i broschyrerna brukar vara vid +7, så om du behöver 16kW när det är som kallast kommer en 16kW LVVP att behöva en del eltillskott. En annan ganska viktigt faktor är hur varmt vatten värmesystemet behöver när det är som kallast. Många värmepumpar klarar numera 60-65 grader med kompressorn, men även där så beror det på utetempen. Blir det riktigt kallt kanske den slår av och går över helt på elpatronen vid 50 grader. Dessutom sliter högre temp mer och förkortar livslängden.
 
  • Gilla
Dem00niX
  • Laddar…
NIBE F2120 går ner till -25 C med upp till 60 grader framledning. Inte så ofta eller länge det är så kallt i Örebro... Men effekten avtar givetvis med utetemperaturen (från noll-gradigt och neråt) så det behövs ett visst el-tillskott som komplement när det är riktigt kallt.
 
  • Gilla
Dem00niX
  • Laddar…
Både max framledning, effekt och cop minskar med utetempen.
 
Shuntar sällan mer än 50 grader idag. Har haft min på begränsning på 50 grader och det har fungerat kanon. Har ökat den några gånger när jag varit borta någon dag och behöver återvärma huset.

Det här med duschvanor lär bli ett mindre problem. Vi har klarat oss på en 30 liters vvb under sommaren då jag skippat eldningen :). Men visst lär det bli längre duschar om det finns gott om vv.

Inväntar några flera offerter. Sen får jag väl beställa.

Men är det någon här som själv har en F2120 ?
Nöjd?
 
Varför välja inverter vp cop är i stort sett lika och har du ved eldning i dag har du troligtvis tank som det går att använda till vp som arbetstank då är det inga problem att överdimensionera vp och fortfarande få fin drift och ok med start stop.
 
  • Gilla
magnetens
  • Laddar…
Josth skrev:
NIBE F2120 går ner till -25 C med upp till 60 grader framledning....
Knappast i kombination utan elpatrontillskott.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.