Hade tänkt koppla in en pellets brännare Janfire flex a till min panna. Är en Egor v-25
Har en anslutning metallplatta som jag ska sätta fast där själv ved inkast luckan suttit om jag fattar rätt.
Men ska den ligga utvändigt på själv pannans plåt. Isåfall blir det ett mellanrum innanför..
Eller sk jag kapa till plattan så den passar in i hålet mot själva metllramen,,
Oj vad rörig fråga
Skickar med nån bild för underlätta
Tacksam för hjälp
Har en anslutning metallplatta som jag ska sätta fast där själv ved inkast luckan suttit om jag fattar rätt.
Men ska den ligga utvändigt på själv pannans plåt. Isåfall blir det ett mellanrum innanför..
Eller sk jag kapa till plattan så den passar in i hålet mot själva metllramen,,
Oj vad rörig fråga
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skickar med nån bild för underlätta
Tacksam för hjälp
Eller så köper du en stenullsskiva och skär till där det glipar.
Tänk även på att där ska vara en lågriktare till brännarkoppen så du inte bränner sönder direktspjället
Tänk även på att där ska vara en lågriktare till brännarkoppen så du inte bränner sönder direktspjället
Tack. Ska fixa en sn skiva att täta med.Huggabuggaa skrev:
Hur ska lågriktaren vara då.
Tänkte på en annan lika novis sak
Behöver man installera nån termostat av något slag. Eller är det inbyggt i denna brännare. Janfire flex a. Tacksam för svar
Lågriktaren ska rikta lågan framåt
Har du ingen termostat på pannan så får det införskaffas.
Finns anslutning på pannan till termostat
Har du ingen termostat på pannan så får det införskaffas.
Finns anslutning på pannan till termostat
Har kanske tatt på mej för mktHuggabuggaa skrev:
Förstår inte var jag ska koppla in termostat. Är ju ström till brännaren. Sen till matar skruven.
https://www.google.com/url?sa=t&sou...8QFnoECC0QAQ&usg=AOvVaw3V-ohisM-Uanrma-m0GPUE
Jag tolkar det som att du i din panna ska ha huvudbrytare, säkerhetstermostat, drifttermostat. Och att 4-polkontakten och resten ingår i Jan fire flex a.
Har du eldat med olja tidigare i pannan, borde du ju ha en brytare, på pannan och drift ich säkerhetstermostat.
Har du eldat ved tidigare borde det ju finnas nån styrning av laddomaten kan man ju tycka, som man kanske kan nyttja som drifttermostat. Saknas något får man ju komplettera med en ny drift eller säkerhetstermostat. Det är ju bara att ta till valfri panna i princip, antar att det finns lite dykfickor på din panna för termostater?
Jag tolkar det som att du i din panna ska ha huvudbrytare, säkerhetstermostat, drifttermostat. Och att 4-polkontakten och resten ingår i Jan fire flex a.
Har du eldat med olja tidigare i pannan, borde du ju ha en brytare, på pannan och drift ich säkerhetstermostat.
Har du eldat ved tidigare borde det ju finnas nån styrning av laddomaten kan man ju tycka, som man kanske kan nyttja som drifttermostat. Saknas något får man ju komplettera med en ny drift eller säkerhetstermostat. Det är ju bara att ta till valfri panna i princip, antar att det finns lite dykfickor på din panna för termostater?
Jag eldar med ved i nu läget.B BSOD skrev:[länk]
Jag tolkar det som att du i din panna ska ha huvudbrytare, säkerhetstermostat, drifttermostat. Och att 4-polkontakten och resten ingår i Jan fire flex a.
Har du eldat med olja tidigare i pannan, borde du ju ha en brytare, på pannan och drift ich säkerhetstermostat.
Har du eldat ved tidigare borde det ju finnas nån styrning av laddomaten kan man ju tycka, som man kanske kan nyttja som drifttermostat. Saknas något får man ju komplettera med en ny drift eller säkerhetstermostat. Det är ju bara att ta till valfri panna i princip, antar att det finns lite dykfickor på din panna för termostater?
[bild]
Men denna termostat finns. Är nog sen dem kört olja?
Den är kanske inte så bra skick på. Men går kanske byta. Är dem mycket olika panna till panna?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den duger säkert till drifttermostat. Om du slår ifrån strömmen, och kopplar bort den tillfälligt, mäter motståndet genom den vid låg temp inställd och hög temp (högre än pannan är för tillfället) så borde du se om den är brytande eller slutande. Sannolikt bryter den strömmen om tempen är över gränsvärdet.
Brukar klicka i dem när de passerar sin gräns.
Har det varit olja så måste det finnas en säkertähetstermostat. Den ska ju sitta i serie med den andra.
Det brukar vara en liten knapp på dem, ifall de aktiveras. Dvs de är normalt slutna, men om pannan är över ca 100C (eller vad man ställt in den på) så ska den bryta, och stänga av pelletsbrännare tills nån manuellt återställer dem.
Kan se ut så här
http://ekontroll.com/sakerhetstermostat
Det är rätt universal med termostater. De har en liten bulb som känner av tempen. Denna placeras i en dykficka (eller i värsta fall fasttejpat mot ett rör med isolering utanför).
Exempel på drifttermostat (om din är trasig)
https://www.climaco.se/draneringstrag/reservdelar/styrningar/termostat-med-extern-givare/
Brukar klicka i dem när de passerar sin gräns.
Har det varit olja så måste det finnas en säkertähetstermostat. Den ska ju sitta i serie med den andra.
Det brukar vara en liten knapp på dem, ifall de aktiveras. Dvs de är normalt slutna, men om pannan är över ca 100C (eller vad man ställt in den på) så ska den bryta, och stänga av pelletsbrännare tills nån manuellt återställer dem.
Kan se ut så här
http://ekontroll.com/sakerhetstermostat
Det är rätt universal med termostater. De har en liten bulb som känner av tempen. Denna placeras i en dykficka (eller i värsta fall fasttejpat mot ett rör med isolering utanför).
Exempel på drifttermostat (om din är trasig)
https://www.climaco.se/draneringstrag/reservdelar/styrningar/termostat-med-extern-givare/
Köp en sådan här istället
https://www.conrad.se/p/1004-termostat-d-40-till-90-c-relae-2-a-l-x-b-x-h-77-x-79-x-35-mm-198545
Då får du längre gångtid på brännaren och färre starter. Termostater med sådan liten hysteres har inget att göra i en pelletsinstallation.
https://www.conrad.se/p/1004-termostat-d-40-till-90-c-relae-2-a-l-x-b-x-h-77-x-79-x-35-mm-198545
Då får du längre gångtid på brännaren och färre starter. Termostater med sådan liten hysteres har inget att göra i en pelletsinstallation.
B BSOD skrev:Den duger säkert till drifttermostat. Om du slår ifrån strömmen, och kopplar bort den tillfälligt, mäter motståndet genom den vid låg temp inställd och hög temp (högre än pannan är för tillfället) så borde du se om den är brytande eller slutande. Sannolikt bryter den strömmen om tempen är över gränsvärdet.
Brukar klicka i dem när de passerar sin gräns.
Har det varit olja så måste det finnas en säkertähetstermostat. Den ska ju sitta i serie med den andra.
Det brukar vara en liten knapp på dem, ifall de aktiveras. Dvs de är normalt slutna, men om pannan är över ca 100C (eller vad man ställt in den på) så ska den bryta, och stänga av pelletsbrännare tills nån manuellt återställer dem.
Kan se ut så här
[länk]
Det är rätt universal med termostater. De har en liten bulb som känner av tempen. Denna placeras i en dykficka (eller i värsta fall fasttejpat mot ett rör med isolering utanför).
Exempel på drifttermostat (om din är trasig)
[länk]
Är det kanske en "dubbeltermostat" jag har?
När jag lossar locket, ärdet 2st olika vred eller vad man säger där under. Kan ta en bild senare.
Den termostaten är säkerligen för oljan och innehåller en drifttermostat och ett överhettningsskydd ställbart och har inget med ved eller annat att göra om dom inte har kopplat in laddpumpen på den. Inte normalt men kan förekomma.
J jonaserik skrev:
Men kan jag använda mej av denna när jag ska koppla in pelletsbrännaren?
Jepp det kan du om det finns ingångar på pelletsens kort, då ska inkommande el till brännaren ligga i serie med överhettingsskydet först och driftermosten efter , så om det händer att det blir för varmt i pannan ca 98 C så blir den allt så brännaren stannar. Cirkpumpen däremot ska alltid gå och får inte stanna om det bryter på ÖHSK och leverera värme till huset. Såg inget på bilderna , det ska även vara en shuntgrupp som reglerar värmen mot uttempen för att få ekonomi i det hela. Allt köra en pellets direkt mot husets element fungera inget bra.
J jonaserik skrev:Jepp det kan du om det finns ingångar på pelletsens kort, då ska inkommande el till brännaren ligga i serie med överhettingsskydet först och driftermosten efter , så om det händer att det blir för varmt i pannan ca 98 C så blir den allt så brännaren stannar. Cirkpumpen däremot ska alltid gå och får inte stanna om det bryter på ÖHSK och leverera värme till huset. Såg inget på bilderna , det ska även vara en shuntgrupp som reglerar värmen mot uttempen för att få ekonomi i det hela. Allt köra en pellets direkt mot husets element fungera inget bra.
Denna är det jag har på pannan. Räcker det med denna?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En äldre Honeywell , säkert i en plåtlåda. Den högra har en ratt utanför locket och är drifttermostat, den vänstra som gömmer sig under locket är med all säkerhet ett överhetningskydd ( ställs på ca 95 C ) och ligger i serie med den högra. En normalt del på oljeeldning och kan med fördel även sköta om en pellets. Den har två st smala rör som slutar i en bulb och instuckna i ett rör rakt in i pannan.