Hej. Tänkte höra med er om det funkar att koppla ett extra uttag till en 3fas grupp. Som det är idag så är det befintliga uttaget på andra sidan väggen om kylen. Totalt blir det kyl/frys, ugn, stekhäll på den gruppen isf.

huset är en liten sjöstuga, så det mest troliga är att alla apparater inte är på samtidigt.

matt det går att koppla ett uttag ser jag inte som nåt problem, frågan är bara om säkringen räcker

se bilder för hur jag menar
. Handritad skiss av elinstallation med nytt uttag kopplat till befintlig 3-fas-grupp i elcentral.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppet eluttag med lösa kablar och klämmor redo för installation i en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handritad schematisk bild av en 3-fas elektrisk krets med säkring och uttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
tommib
Man kan göra så men man brukar inte. Gruppledningen för spis (eller häll/ugn) brukar man vilja låta vara för sig. Du skriver stekhäll men jag antar att du menar en helt vanlig induktionshäll.

Jag förstår inte heller varför du skulle vilja nalla på den gruppen (eller varför det är en kopplingsdosa på gruppledningen)? Elcentralen är ju precis vid kyl/frysskåpets tänkta placering, det är väldigt snabbt gjort att lägga ut ytterligare en gruppledning med ett uttag där. Finns det inga lediga säkringar blir det förstås lite stökigare men man kanske kan montera en större kapsling.

Eller är det så att du redan skarvat in en kopplingsdosa själv och vill få bekräftelse? Den dosan man ser på bild är inte heller särskilt trevlig att jobba med. Är det kanske en Wiska från Jula?
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Nej, det är faktiskt en elektriker som gjort den här fiffiga lösningen. Istället för att dra om en hel ledning så fixade han en kopplingsdosa. Han hade missat att vi ville ha ett uttag på var sida om väggen från början(kyl/frys,ugn osv var inräknat från början). Hade det funnits plats i centralen hade jag inte behövt ställa frågan, då hade jag bara satt i en ny brytare till kyl/frys. Samt att få ut en elektriker till skärgården är ju lika lätt som att tämja en skallerorm ;)

Edit: jo just det. Med stekhäll menar jag induktionshäll som man har på bordet.

tommib tommib skrev:
Man kan göra så men man brukar inte. Gruppledningen för spis (eller häll/ugn) brukar man vilja låta vara för sig. Du skriver stekhäll men jag antar att du menar en helt vanlig induktionshäll.

Jag förstår inte heller varför du skulle vilja nalla på den gruppen (eller varför det är en kopplingsdosa på gruppledningen)? Elcentralen är ju precis vid kyl/frysskåpets tänkta placering, det är väldigt snabbt gjort att lägga ut ytterligare en gruppledning med ett uttag där. Finns det inga lediga säkringar blir det förstås lite stökigare men man kanske kan montera en större kapsling.

Eller är det så att du redan skarvat in en kopplingsdosa själv och vill få bekräftelse? Den dosan man ser på bild är inte heller särskilt trevlig att jobba med. Är det kanske en Wiska från Jula?
 
tommib
Om du är bekväm med att peta i en ny brytare i centralen så borde du vara bekväm med att sätta dit en större kapsling också. Konceptuellt är det samma jobb så länge du har ett brytställe innan centralen (t.ex. i mätarskåpet) så att du kan jobba spänningslöst.

Sopigt av elektrikern att missa en sån grej. Visst går det som nödlösning att stoppa dit ett uttag men man brukar verkligen inte göra så. Kan du lägga upp en bild på centralen så kan du få bättre råd?
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
bekväm o bekväm jag är målare som sadlat om till snickare, men just el petar jag inte i utan att ha frågat 10ggr minst

tommib tommib skrev:
Om du är bekväm med att peta i en ny brytare i centralen så borde du vara bekväm med att sätta dit en större kapsling också. Konceptuellt är det samma jobb så länge du har ett brytställe innan centralen (t.ex. i mätarskåpet) så att du kan jobba spänningslöst.

Sopigt av elektrikern att missa en sån grej. Visst går det som nödlösning att stoppa dit ett uttag men man brukar verkligen inte göra så. Kan du lägga upp en bild på centralen så kan du få bättre råd?
 
Så här ser centralen ut iaf.
Elcentral med öppen dörr som visar säkringar och en huvudströmbrytare på en vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elcentral monterad på vit vägg med säkringar och kablar löpande längs väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Med större kapsling menar du större elcentral? Känns lite surt att behöva byta skåp när det här knappt är 1år gammalt. Men ja det borde i teorin inte vara något problem för mig. Det går att bryta strömmen helt osv.

tommib tommib skrev:
Om du är bekväm med att peta i en ny brytare i centralen så borde du vara bekväm med att sätta dit en större kapsling också. Konceptuellt är det samma jobb så länge du har ett brytställe innan centralen (t.ex. i mätarskåpet) så att du kan jobba spänningslöst.

Sopigt av elektrikern att missa en sån grej. Visst går det som nödlösning att stoppa dit ett uttag men man brukar verkligen inte göra så. Kan du lägga upp en bild på centralen så kan du få bättre råd?
 
  • Gilla
erre
  • Laddar…
Jäkligt trist såklart att behöva byta kapsling men känns som det klokaste att göra.
 
Eller så lägger man kyl/frys på samma säkring som någon annan enfasgrupp. Varken kyl eller frys drar särskillt mycket ström så det ska inte vara nått problem och betydligt bättre än att lägga dem på "spisledningen".
 
  • Gilla
mike_van_dyke
  • Laddar…
tommib
Ja, det är surt med en så ny kapsling men du kan ju trösta dig med att du kan återanvända allt innehåll. Jag kände inte igen kapslingen men en snabb googling gav att det är en Schneider Resi9 CX. Den finns i både 13 och 18 modulers bredd så min rekommendation skulle vara att du köper en som är 18 moduler bred och byter rakt av. Jord/nollplintarna borde du kunna flytta som de är och sannolikt kan du också flytta normapparaterna "en bloc" men det kanske är lättare att koppla isär allt och sätta ihop det igen.

Du kan hitta den på t.ex. Proffsmagasinet för 336 kr så det är ju inga jättesummor det rör sig om.

Edit: Eller så gör du som Elmont sa och lägger det extra uttaget för Kyl/frys på någon av de gissningsvis allmänna grupperna längst till höger.

Jag blir ju också lite nyfiken på vad som ligger på den tvåpoliga dvärgbrytaren. VVB?

Snålt tycker jag av elektrikern att inte välja en större kapsling från början. Normalt ska man ha 15-20% extra utrymme i reserv när man nyinstallerar om jag har förstått det hela rätt.
 
  • Gilla
mike_van_dyke
  • Laddar…
Tackar för svaren. Det enklaste vore ju som Elmont skrev, att koppla in sig på befintlig enfasgrupp. men när jag diskuterat med sambon är nog det vettigaste som du skriver Tommie, att ordna större kapsling. För det var en del prylar som vi tänkt koppla in i framtiden. Men det leder till nya frågor . Frågan är om centralen i sjöstugan får sin ström från huvudskåpet eller från en av de övriga centralerna i huset. Hmm får kika vidare på det där men jag återkommer
Tack än en gång
tommib tommib skrev:
Ja, det är surt med en så ny kapsling men du kan ju trösta dig med att du kan återanvända allt innehåll. Jag kände inte igen kapslingen men en snabb googling gav att det är en Schneider Resi9 CX. Den finns i både 13 och 18 modulers bredd så min rekommendation skulle vara att du köper en som är 18 moduler bred och byter rakt av. Jord/nollplintarna borde du kunna flytta som de är och sannolikt kan du också flytta normapparaterna "en bloc" men det kanske är lättare att koppla isär allt och sätta ihop det igen.

Du kan hitta den på t.ex. Proffsmagasinet för 336 kr så det är ju inga jättesummor det rör sig om.

Edit: Eller så gör du som Elmont sa och lägger det extra uttaget för Kyl/frys på någon av de gissningsvis allmänna grupperna längst till höger.

Jag blir ju också lite nyfiken på vad som ligger på den tvåpoliga dvärgbrytaren. VVB?

Snålt tycker jag av elektrikern att inte välja en större kapsling från början. Normalt ska man ha 15-20% extra utrymme i reserv när man nyinstallerar om jag har förstått det hela rätt.
Jag tackar för all hjälp. Som sagt det enklaste vore ju att haka in på nån enfasgru
tommib tommib skrev:
Ja, det är surt med en så ny kapsling men du kan ju trösta dig med att du kan återanvända allt innehåll. Jag kände inte igen kapslingen men en snabb googling gav att det är en Schneider Resi9 CX. Den finns i både 13 och 18 modulers bredd så min rekommendation skulle vara att du köper en som är 18 moduler bred och byter rakt av. Jord/nollplintarna borde du kunna flytta som de är och sannolikt kan du också flytta normapparaterna "en bloc" men det kanske är lättare att koppla isär allt och sätta ihop det igen.

Du kan hitta den på t.ex. Proffsmagasinet för 336 kr så det är ju inga jättesummor det rör sig om.

Edit: Eller så gör du som Elmont sa och lägger det extra uttaget för Kyl/frys på någon av de gissningsvis allmänna grupperna längst till höger.

Jag blir ju också lite nyfiken på vad som ligger på den tvåpoliga dvärgbrytaren. VVB?
J Johan456 skrev:
Jäkligt trist såklart att behöva byta kapsling men känns som det klokaste att göra.
jo när man funderar så vill man
 
Jag vill minnas att jag sett en 1-moduls dubbel dvärgbrytare. Just i detta fall så är ju kapslingsbyte den rätta lösningen då det skulle in lite mera saker. Men om man bara vill ha en säkringsgrupp till så skulle en dubbelsäkring vara ett alternativ (om de nu finns och jag inte drömde).
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
tommib
Jodå, det finns. T.ex. denna från GE. Men då gråter en ängel när man förstör den vackra enhetligheten i centralen.

M mike_van_dyke skrev:
Frågan är om centralen i sjöstugan får sin ström från huvudskåpet eller från en av de övriga centralerna i huset
Ja, det där måste ju vara helt utrett hur du bryter matningen. Jag skulle inte rekommendera någon att arbeta med/nära spänning om det inte är ett absolut krav (och det är det aldrig i en normal bostad).

Du kan ju göra en tillfällig lösning, med vetskapen om att sådana tenderar att bli permanenta.
 
M mike_van_dyke skrev:
Tackar för svaren. Det enklaste vore ju som Elmont skrev, att koppla in sig på befintlig enfasgrupp. men när jag diskuterat med sambon är nog det vettigaste som du skriver Tommie, att ordna större kapsling. För det var en del prylar som vi tänkt koppla in i framtiden. Men det leder till nya frågor . Frågan är om centralen i sjöstugan får sin ström från huvudskåpet eller från en av de övriga centralerna i huset. Hmm får kika vidare på det där men jag återkommer
Tack än en gång


Jag tackar för all hjälp. Som sagt det enklaste vore ju att haka in på nån enfasgru



jo när man funderar så vill man
Istället för att byta kapsling skulle jag sätta en exakt lika bredvid eller under den du har så slipper du labba med att flytta om grejer och fundera på att få det rätt igen. Så får du också rejält med plats för de framtida utökningarna du var inne på. Att sätta in hybrider som en modul breda dubbelsäkringar osv kan du i det längsta undvika det blir inte bara tommibs enstaka ängel snarare hela himlaskaran som gråter då.
 
  • Gilla
elmontören och 2 till
  • Laddar…
E
Mycket oklarheter här.

Vem har dragit 5-ledare till kopplingsdosan samt varför.

Det är spänning på alla 3 ledare drar jag till med och dessa är avsäkrade 3x16A.

Varför används bara en fas, spisen trög?

Alternativt hade elektrikern slut på 3G och 2 faser är faktiskt oabslutna i centralen.

I annat fall hade hen säkerligen dragit om kabeln hela vägen. I detta fall är måhända L3 avsäkrad 10A istället.

Du behöver öppna centralen och ta ett ordentligt foto, likadant gruppförteckningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.