Håller som bäst på att renovera hemma. Har nu kommit till att jag ska installera/förbereda för en ljudanläggning.

Syftet är inte att köra diskotek eller att få 5.1 utan enbart bakrundsmusik. Eftersom jag har möjlighet att fälla in högtalarna i taket så kommer detta att göras.

Vill inte köpa Biltemaprylar med känner att budgeten är begränsad.

Har hittat ett par från Jamo som verkar vara helt ok till ett bra pris!
http://www.inwarehouse.se/k/ki.aspx?sku=435272

Så fyra sådana är snart beställda.

Så till mina funderingar:

Har räknat lite på att seriekoppla/parallellkoppla dessa. Vilket är bäst?
Om jag köper tvåkanalsstereo. koppla ihop två högtalare till två uttag i väggen?
Har inte införskaffat en förstärkare ännu. Förslag på snygga, diskreta!

Vi börjar där...
 
Serie eller parallellkoppling skapar olika förutsättningar för din stärkare att driva det hela. Om du paralellkopplar lastar du ner stärkaren och det kommer att krävas en del av den för att orka driva det hela. Räkna genom det hela innan du kopplar så att du inte blåser hela stärkaren. Få vanliga stärkare orkar lägre än 2-4 ohm, många bara 8 ohm.

Stärkare finns det massvis av och smaken är som baken. Vilken budget anser du vara ok. Denna skulle kunna vara ett bra alt. beroende på hur många högtalare du vill driva. http://www.hifiklubben.se/produkter/stereo/forstarkare/denon_pma-510ae_forstarkare_svart.htm
 
Tack för svaret.

Läste på lite på Kjell.com. Finner ingen anledning att paralellkoppla systemet utan kommer nog köra på serie som inte kräver så mycket kräm av stärkaren.
4st högtalare på 8ohm kräver en stärkare på 2ohm vid paralellkoppling, om jag räknade rätt..
 
norrbottenstorpet skrev:
Serie eller parallellkoppling skapar olika förutsättningar för din stärkare att driva det hela. Om du paralellkopplar lastar du ner stärkaren och det kommer att krävas en del av den för att orka driva det hela. Räkna genom det hela innan du kopplar så att du inte blåser hela stärkaren. Få vanliga stärkare orkar lägre än 2-4 ohm, många bara 8 ohm.

Stärkare finns det massvis av och smaken är som baken. Vilken budget anser du vara ok. Denna skulle kunna vara ett bra alt. beroende på hur många högtalare du vill driva. [länk]
Mindre last blir mer lättdrivet iofs.. Men inte alla stärkare klarar detta då man vid för liten last närmar sig kortslutning och stor värmeutveckling och det är snarare det man pratar om än att den inte orkar driva högtalarna.

Parallellkopplar du två par 8 ohmare får du lasten 4ohm.

1/Rp=1/R1+1/R2+1/r3+1/Rn...
 
Redigerat:
norrbottenstorpet skrev:
[länk]
Såg ju bra ut! Till bra pris!
Kanske blir en sådan.
Kan ju inte vara några problem att koppla in fyra högtalare i tvåseparata seriekopplingar med denna.

Nästa fråga: Min tanke är att kunna sitta med Iphonen o strema sportify till högtalarna. Appels airportepert borde funka fint till det? O vilke. Inkopplingsmöjlighet måste jag ha på stereon?
 
Chepo skrev:
Såg ju bra ut! Till bra pris!
Kanske blir en sådan.
Kan ju inte vara några problem att koppla in fyra högtalare i tvåseparata seriekopplingar med denna.
Den har dubbla anslutningsmöjligheter och klarar last till 4 ohm, så du får troligen paralellkopplade högtalare om du ansluter på båda terminalerna, se specen.

Effekt 8 ohm : 2 x 45 W 20–20 000 Hz, THD 0,07 )
Effekt 4 ohm : 2 x 70 W 1 kHz, THD 0,7 )

Nästa fråga: Min tanke är att kunna sitta med Iphonen o strema sportify till högtalarna. Appels airportepert borde funka fint till det? O vilke. Inkopplingsmöjlighet måste jag ha på stereon?
:S
Om du inte väljer en stereo som i sig har en airportkoppling, eller iphonekoppling bör du väl nyttja någon manick som har en vettig ljudutgång. Denonstärkaren ovan har bara analoga linjeingångar. Ska du köra digitalt till stärkaren behöver du en annan stärkare.
 
Ställ din fråga här och du kommer att överfallen av en hel hög med messerschmitts som har bättre koll än i detta forum, with all due respect...
www.minhembio.com
 
norrbottenstorpet skrev:
Den har dubbla anslutningsmöjligheter och klarar last till 4 ohm, så du får troligen paralellkopplade högtalare om du ansluter på båda terminalerna, se specen.

Effekt 8 ohm : 2 x 45 W 20–20 000 Hz, THD 0,07 )
Effekt 4 ohm : 2 x 70 W 1 kHz, THD 0,7 )

:S
Om du inte väljer en stereo som i sig har en airportkoppling, eller iphonekoppling bör du väl nyttja någon manick som har en vettig ljudutgång. Denonstärkaren ovan har bara analoga linjeingångar. Ska du köra digitalt till stärkaren behöver du en annan stärkare.
Enligt Appels hemsida så har AE både analog o optisk ministereoutgång.. Förmodar att det är 3,5mm plugg..

Blir osäker på det här med koppling. Serie är ju enkelt o kräver lite av stärkaren. Förlorar jag något på att serie vs. paralell?
 
Chepo skrev:
Enligt Appels hemsida så har AE både analog o optisk ministereoutgång.. Förmodar att det är 3,5mm plugg...
Japp. 3,5 mm både för optisk och elektrisk. Brukar vara TOS-link i stereon.
 
Ingen toslink i just den stärkaren. Men 3,5 analogt till RCA funkar ju...
 
Annars kan du köpa aktiva högtalare som har inbyggda förstärkare. Dessa säljs även som datorhögtalare samt studiomonitorer.

Vill du ha billiga och bra "externa" förstärkare så kan du med fördel kolla på moderna klass-T-stärkare, finns för en femhundring inkl. frakt på eBay. De är även små och drar knappt någon ström.
 
Fyra Jamo 8.5'or har landat hemma.
Ang. stärkare så kommer jag köra på en Harman Kardon som inte används. Detta till att börja med.. Till den kopplas en Apple AE. Så nu bara skaffa kablar till högtalarna o koppla ihop!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.