Har köpt 5 markspottar som jag vill lysa upp en stenmur med. De har IP 67 och skall grävas ner. Jag hade tänkt ansluta dem med jordkabel som jag gräver ner.

Men jag vill ju inte ha 5 sladdar och 5 kontakter utan få ihop detta till en. Kan jag koppla allt detta i någon form av dosa som jag också kan gräva ner?

Vidare - hur ansluter jag detta? Är det bara att dra en sladd från den eventuella förgreningsdosan och köra in i ett utanpåliggande vägguttag eller är det bästa att dra in det till torrt utrymme tex. garaget som jag har alldeles bredvid. För att spottarna skall gå på och av vid en viss tidpunkt kan jag väl köpa någon form av timer som jag sätter i uttaget?

Tacksam för synpunkter av någon som är kunnig på detta
 
Antagligen är det väl 12V du har, som ska anslutas till någon sorts trafo, som du inte får gräva ner... Det bästa må va att dra in allt i tex garaget och ansluta via timer eller vad du vill.
 
Nej, inte 12 volt utan 230. Det finns visst en kopplingdosa med IP 65 på Biltema, är det något som skulle kunna använads?
 
Verkar bara vara gummimembran på den dosan. Känns lite sådär med såna. Dels så torkar de med åren och gör man fel med kabelinförningen så blir det aldrig riktigt tätt.

Antingen tar man en vanlig dosa. Kopplar och fyller med harts/gel så är det vattensäkert för all framtid. Eller någon ordentlig IP68 dosa, tex i aluminium med förskruvningar som tätar kablarna ordentligt.

Om du inte dränerar med grus och singel under dosan så den inte står i vatten. Du måste nog dränera ändå under spottarna i alla fall?

EDIT: Är det färdiggjutna sladdar på spottarna eller något man kopplar själv i dem? Om det finns två in/utgångar på spottarna så kan du ju koppla i dem istället för en dosa. In i den första, vidare till andra, sen tredje osv.
 
Redigerat:
Nej, det finns inga sladdar idag så jag måste kapa till kabel. Det finns endast 1 in/utgång och så följde det med olika muffar att trä på kabeln, beroende på vilken tjocklek den har, för att det skall bli tätt. Kanske kan man samtidigt spruta in lite silkon för att få det absolut tätt kring in/utgången?
 
Om det nu inte går att ansluta två kablar i armaturen hade jag lagt EKLK i rör eller N1XV i mark.
Sedan samlat alla kablar från armaturerna i en kapslad dosa en bit upp på fasaden/på en stolpe/i garaget. Om dosan placeras utomhus montera i så fall en dosa i plåt som står emot åverkan. Innomhus fungerar vilken dosa som helst.

Att gräva ner en dosa är jag lite tveksam till. Inte kul att felsöka iheller, speciellt inte om dosan är harts-fylld.

Om du har plats i el-centralen kan du montera ett tidur, som du programmerar efter behag.

Tänk på att dränera armaturerna ordentligt. Det är väldigt ofta vi får åka ut och gräva upp vattenfyllda markspottar.
 
Redigerat:
Ett stort tack till er samtliga för eran feedback i denna fråga!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.