Sommaren är här och temperaturen i ett av våra sovrum börjar därmed åter bli olidlig.

Jag funderar därför på att installera en lvp i detta rum, kyla på sommaren och kanske lite lägre värmekostnad på vintern.

Men jag undrar hur jag skall ta hål i fasaden för slangpaketet. Hålet hamnar på kortsidan av huset, och fasaden är puts på mineralull och träregelstomme. Hur gör jag för att hitta reglerna innan jag borrar? Är det bara att börja riva gips på insidan eller har ni några andra bra knep?

Min andra fråga gäller utedelen till pumpen. Tänkte montera den på takterrassen utanför rummet, under denna är endast carport, men den är fäst in mot huset. Tror ni att vibrationerna kommer fortplantas in i huset mycket?
 
  • En takterrass med trägolv på en huskortända, avsedd för montering av en luftvärmepumps utedel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
På andra frågan kan jag svara Absolut Inte. Vi har utedelen till ena pumpen på en balkong, och jag har aldrig märkt en enda vibration - trots att jag sitter och arbetar om dagarna i rummet intill.
 
Kan återkoppla att lösningen på värmeproblemet blev lite enklare än en lfp.

Beställde och monterade solfilm på utsidan fönster och dörr, och detta gav en enorm skillnad på temperatur inne i rummet, så pass att att vi inte längre behöver tillföra kyla.

Så jag kan verkligen tipsa om detta om ni upplever problem med varma rum pga solinstrålning.
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Strålande ;) Tips på bra solfilm? Minskar den utsikten mycket när det är gryning/skymning/mörker?
 
ricebridge ricebridge skrev:
Minskar den utsikten mycket när det är gryning/skymning/mörker?
En kvalitetssolfilm innehåller ett metallskikt, så du behöver inte ha så mycket toning och behåller utsikten.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.