O
Jag skall installera en Nibe F2120 + VVM S320 och har därför lusläst installatörshandboken. Frågan är nu om det finns något som inte står där men som är bra att göra eller lägga till extra. Sånt där som man lär sig när man installerat och servat ett hundratal pumpar. Tänker mest på rördragning, isolationskranar, smutsfilter, avluftning, avtappning, osv.

Några tips eller erfarenheter?
 
Gör en rejäl betongplatta för F2120 att stå på och med en lösning för kondensvattnet. Förbered el-installationen med säkerhetsbrytare från el-centralen om det inte kommer elektriker samtidigt.
 
  • Gilla
Oldfart
  • Laddar…
H
Magnititfilter av god kvalite. Inte något budgetvariant med en magnet stor som en kylskåpsmagnet som en del leverantörer skickar med och kallar det för magnititfilter.
Kolla på Boilermag tex.
http://filtrena.se/magnetfilter/boilermag-22-28
 
  • Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
Om jag får flika in så om expasionskärlet är som jag tror inbyggt i modulen så skulle jag verkligen fundera på att ta att sätta det utanföre med en avstängning för att i framtiden kunna enkelt kolla lufttryck å fylla på luft om det behövs eller om det behövs byta den. Nu kan ju den sitta bra till, jag vet inte men hur många gånger har man svurit å jävlas med att försöka byta kärl i moduler som haft dom inbyggd
 
  • Gilla
Oldfart
  • Laddar…
O
H H-Thomasson skrev:
Kolla på Boilermag tex.
[länk]
Bra förslag! Särskilt som jag har ett äldre 50-talssystem för självcirkulation med gamla element och grova blårör. Synd bara att Filtrena i egenskap av generalagend verkar leva gott på ockerpriser. Svenska nätbutiker som köper via Filtrena ser ut att ligga runt 3400:- medan priset ligger på drygt en fjärdedel Storbritannien. Filtrena verkar inte heller vara tillräckligt seriösa att se till att produkte finns i RSK-databasen heller. Tråkigt.
V Vector skrev:
Om jag får flika in så om expasionskärlet är som jag tror inbyggt i modulen så skulle jag verkligen fundera på att ta att sätta det utanföre med en avstängning för att i framtiden kunna enkelt kolla lufttryck å fylla på luft om det behövs eller om det behövs byta den.
Jag vet precis vad du menar. Förstår verkligen inte hur konstruktörerna hos många tillverkare resonerar. Enkla grundläggande saker för enkel service och reparation verkar inte vara prioriterat alls. Onödiga funktioner för att det skall blinka och pipa i mobiltelefonen får däremot hur mycket fokus som helst. Men till att börja med får jag nog leva med den så som den är konstruerad. Vill ju inte bli av med garantin genom att bygga om den.
 
Redigerat:
Angående exspantionskärlet , antingen sätter du ett till på läplig plats där det ryms, går bra med dubbla eller så gör du ett av stick på ett värmerör, lämpligt på returen och en ventil för framtida bruk. Rycker kärlet så är det enkelt att få dit ett nytt utan att riva VP. Det gamla kan sitta kvar då. Det med filter , det ska sitt på tilloppet till VP på utsidan och skydda växlaren från skit, efter som du har en gammal anläggning så sätt ditt ett magnetitfiler som tar hand om järnföroreningar som finns.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.