Är i farten att förbereda för installation av LLVP, vill dölja utedelen genom att installera den under altanen som är ganska hög, men inte tillräckligt hög för att få plats med platta (10cm), och stativ (30cm) och utedelen (55cm) och fritt utrymme ovanför som enl qlima ska vara 60cm!?

Alt1:
Är det ok att installera pumpen direkt på platta utan utrymme under? Är det i så fall lämpligt att luta plattan bort från huset för att avleda vatten?

alt2:
Är det bättre att gjuta en platta med lutning och i plattan gjuta fast två plintar som pumpen skruvas på? Då får jag ca 10cm fritt utrymme under.

bonusfråga: är dessa 60cm fritt utrymme ovanför viktigt? Finns inget luftintag på ovansidan och mycket utrymme runt om.
Utrymme under en altan med ojämn klippgrund och synlig balkkonstruktion, potentiell plats för LLVP-installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utrymme under en altan med stolpar, klippgrund och verktyg, i beredskap för LLVP-installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
Jannn Jannn skrev:
Är i farten att förbereda för installation av LLVP, vill dölja utedelen genom att installera den under altanen som är ganska hög, men inte tillräckligt hög för att få plats med platta (10cm), och stativ (30cm) och utedelen (55cm) och fritt utrymme ovanför som enl qlima ska vara 60cm!?

Alt1:
Är det ok att installera pumpen direkt på platta utan utrymme under? Är det i så fall lämpligt att luta plattan bort från huset för att avleda vatten?

alt2:
Är det bättre att gjuta en platta med lutning och i plattan gjuta fast två plintar som pumpen skruvas på? Då får jag ca 10cm fritt utrymme under.

bonusfråga: är dessa 60cm fritt utrymme ovanför viktigt? Finns inget luftintag på ovansidan och mycket utrymme runt om.
[bild][bild]
om du inte följer installations förskrifterna så kan de skita i att reparera om det händer något. 60cm är för man skall kunna göra service.
det kommer troligen bygga upp is under efter avfrostningar även om du lutar en gjuten platta, kanske det dessutom kan blåsa in snö och därför är det bra att ha ett högre montage.
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
om du inte följer installations förskrifterna så kan de skita i att reparera om det händer något. 60cm är för man skall kunna göra service.
det kommer troligen bygga upp is under efter avfrostningar även om du lutar en gjuten platta, kanske det dessutom kan blåsa in snö och därför är det bra att ha ett högre montage.
tack för svar! Så alt2 är bättre i valet mellan pest eller kolera? Tänker mig plintar på ca 10-12cm så får jag till 60cm ovan pumpen. Snö kommer inte kunna blåsa in när vi bygger igen altanen.

vad händer om is bygger upp under, stängs pumpen bara av eller går den sönder?
 
Jag skulle hellre tumma på 60 cm över än ha den för lågt. Jag tror inte att den förstörs av isen. Men du får ett helvete med att frosta av den manuellt om det byggs upp ordentligt. Jag har bara gjort det på en igenfrusen luftvärmepump som sitter fritt en meter över marken. Jag skulle inte vilja krypa in under en altan och göra samma sak.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Jannn Jannn skrev:
tack för svar! Så alt2 är bättre i valet mellan pest eller kolera? Tänker mig plintar på ca 10-12cm så får jag till 60cm ovan pumpen. Snö kommer inte kunna blåsa in när vi bygger igen altanen.

vad händer om is bygger upp under, stängs pumpen bara av eller går den sönder?
Den skall ha ett påfrysninsgskydd och frosta av automatisk men jämna mellanrum. Anser inte heller att 60 cm ovanför har någon teknisk betydelse. Men det blir jobbigare att serva.

Vattenavledning sker via en slang så det finns ingen anledning att luta själva kompressoraggregatet. Om slangen måste vara lång finns dock risk att den fryser igen men det kanske man kan lösa med en värmekabel i så fall.
 
A
Jannn Jannn skrev:
tack för svar! Så alt2 är bättre i valet mellan pest eller kolera? Tänker mig plintar på ca 10-12cm så får jag till 60cm ovan pumpen. Snö kommer inte kunna blåsa in när vi bygger igen altanen.

vad händer om is bygger upp under, stängs pumpen bara av eller går den sönder?
Bygger du igen altanen så kommer den tappa rejält mycket effekt för att till slut inge någon effekt alls
Låter du is byggas upp kommer troligen knäcka kyl rören och slutligen sluta att fungera
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
A
Ulltand Ulltand skrev:
Den skall ha ett påfrysninsgskydd och frosta av automatisk men jämna mellanrum. Anser inte heller att 60 cm ovanför har någon teknisk betydelse. Men det blir jobbigare att serva.

Vattenavledning sker via en slang så det finns ingen anledning att luta själva kompressoraggregatet. Om slangen måste vara lång finns dock risk att den fryser igen men det kanske man kan lösa med en värmekabel i så fall.
Om du leder vatten i en slang vintertid måste den vara uppvärmd
 
A
Ulltand Ulltand skrev:
Den skall ha ett påfrysninsgskydd och frosta av automatisk men jämna mellanrum. Anser inte heller att 60 cm ovanför har någon teknisk betydelse. Men det blir jobbigare att serva.

Vattenavledning sker via en slang så det finns ingen anledning att luta själva kompressoraggregatet. Om slangen måste vara lång finns dock risk att den fryser igen men det kanske man kan lösa med en värmekabel i så fall.
Vad är ett påfrysningsskydd i din värld?
 
electroluxaren skrev:
Vad är ett påfrysningsskydd i din värld?
Att utedelen känner av om kondensorn isar igen eller cyklisk kör en upptiningsperiod.
 
electroluxaren skrev:
Om du leder vatten i en slang vintertid måste den vara uppvärmd
Ja om den inte är kortare/vertikal och vattnet kommer intermittent och har viss temperatur
 
A
Ulltand Ulltand skrev:
Ja om den inte är kortare/vertikal och vattnet kommer intermittent och har viss temperatur
Ja vid plusgrader är det inga problem
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.