Se bild. Skall installera en LED-driver som omvandlar till 12V. De två svarta kablarna går till LED Drivern, var kopplar jag in dem (vilka färger)?

Vet inte om alla färger syns på bilden. Men det jag har att välja mellan är grön/gul, grå, brun, svart och blå.

Tack för hjälp.
 
  • Elanslutning med två svarta kablar, och olika färgade kablar med kopplingsklämmor mot tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja gul/grön ska du i alla fall inte använda, det trodde jag du förstod.
Sedan är det för lite info i din bild för att kunna ge ett besked.
Blå brukar normalt vara neutralledaren.

Är det någon brytare involverad i din koppling? Går någon kabel idag till någon belysningsarmatur?
 
Jo, jag vet att gul/grön är jord och inte behövs. Men är lite osäker på hur jag skall koppla resterande. Brun borde vara fas och blå nolla. Det står dock inte L och N på transformatorn. Men finns en symbol som jag väl betyder N?

Ja, det finns brytare. Bifogar lite fler bilder på brytarna. Den övre strömbrytaren styr taklampan i köket. Tror inte den strömbrytaren har något att göra med denna installation. De två undre strömbrytarna styr den befintliga belysningen ovanför köksbänken. Jag har massor med lysrör där idag. Den ena styr några av lysrören, den andra styr resten av lysrören. Lysrören skall bort. Jag har dock några eluttag i anslutning till lysrören, så jag skall behålla själva starkströmskabeln.

Egentligen behöver jag inte två strömbrytare för den kommande belysningen eftersom jag bara skall ha en enda ledstrip efter transformatorn/led drivern. Men det betyder väl bara att jag struntar i att använda den ena brytaren.

Bifogar två bilder och en liten film. Hoppas det blir tydligare nu, säg till annars.

Tack för hjälpen!
 
  • Elektrisk installationsmiljö: Dubbla väggströmbrytare och uttag på kakelvägg ovanför bänk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • LED-transformator med märkningar för input och output med kablar för koppling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
OK. Transformatorns anslutning på primärsidan bryr sig inte om hur fas och neutral ansluts. Den kommer att fungerar när 230 V kopplas in oavsett.

Ett enkelt mätinstrument hjälper till. Men i princip ska du ansluta dig där nuvarande lysrörsarmatur är ansluten.
 
Tack. Kan det då vara så att idag så går blå och brun till ena delen av lysrören. Och grå och svart till övriga? Så då kan jag exempelvis ta blå och brun till transformatorn, på valfri anslutning? Men det skulle också fungera med grå och svart till valfri anslutning.
 
Ja, inte omöjligt. Försök följa kablarna.Eller ta en ny bild på kopplingsdosa och "spreta ut" kablarna så det syns hur det är kopplat.
Som sagt, en hemmafixare ska ha ett enkelt mätinstrument hemma. Bra till mycket.
 
OBS !!! Kabeln på drivdonet är RK visserligen förtent men inte styv nog att trycka in i WAGO 773 !!
Byt till WAGO serie 222 eller bättre 221 dessa har en "spak" som öppnar kontakten.

Steg-för-steg visning av kabelinstallation med WAGO 221-anslutningar: avskalning, insättning och klämning av mångtrådig ledare.

Enklast klipper man av befintliga kablar, skalar och monterar med rätt WAGO för RK

RK = mångtrådig mjuk ledare normalt 19 st. Kardeler = kopparledare.
FK = fåtrådig-ledare styvare tråd 7 st. Kardeler, den man normalt drar i VP-rör/slang
EK = enkel-ledare styv tråd 1 st. Kardeler, normalt ingår i kabel som klamras.
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
E etompau skrev:
Kardeler.
[länk]
Tack skall kolla på wiki nästa gång (y)
Leif
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
E etompau skrev:
Ja, inte omöjligt. Försök följa kablarna.Eller ta en ny bild på kopplingsdosa och "spreta ut" kablarna så det syns hur det är kopplat.
Nytt foto med kablar utspretade. Vad tror du?

L Leif i Skåne skrev:
OBS !!! Kabeln på drivdonet är RK visserligen förtent men inte styv nog att trycka in i WAGO 773 !!
Byt till WAGO serie 222 eller bättre 221 dessa har en "spak" som öppnar kontakten.

Enklast klipper man av befintliga kablar, skalar och monterar med rätt WAGO för RK
Tack! Köper 221 då. Men lättast och billigast är väl att byta ut de svarta som går till drivern mot styvare variant?
 
  • Öppen eldosa med utspridda kablar och anslutna kopplingsklämmor i tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kablarna dom är oftast löddade direkt på kretskortet det finns, ingen skruvplint synlig (alldeles för dyr för tillverkaren av drivdonet.)

Det här drivdonet kan man väl inte dimma ?
 
L Leif i Skåne skrev:
Det här drivdonet kan man väl inte dimma ?
Nix, inte dimbar.
 
Jag har inget mätinstrument. Vad rekommenderar ni?

Om jag bara chansar att koppla blå och brun till drivdonet - vad är det värsta som kan hända om det skulle vara fel?
 
En sak som inte belysts här är hur det där drivdonet ska isoleras. Vad har de två ledarna på primärsidan för isolation? Finns det någon märkning på dem? Det måste vara dubbelisolerade ledare om de ska få installeras "fritt" under överskåpet där på bild. Det bästa vore om det gick att byta dessa ledare till en kabel, typ SKX (lampsladd) eller RKK.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.