Hej!

Vill installera ett lås i mitt garage (friliggande), där låset skall ha samma nyckel som jag använder till huset. Kan jag besälla en sådan låskolv från en låssmed och sedan installera själv eller bör jag anlita en låssmed till att göra hela jobbet?

Mvh,

Peter
 
Installera en låskolv är inget större problem. Fast jag vet inte om du kan efterbeställa en speciell typ av låskolv. Om man köper nya kan man köpa två eller flera likadana.
 
Det är en baggis. Bara ta med en nyckel till låssmeden och be dom lägga en cylinder (antar att det är cylinder du menar när du skriver låskolv) efter den. Sen kan du behöva lite fler grejer för montering. Nya cylinderringar (skyddsringen runt cylinder på ut- och insida), monteringsskruvar mm. Låssmeden bör kunna se till att du får rätt grejer med dig.

Enklast är om du kan demontera den gamla cylindern och ta med till låssmeden så att dom ser vilken cylindertyp du har idag. Passa på att ta med ett mått på dörrbladets tjocklek också.

Lite beroende på hur gammalt ditt låshus är så kan det dock vara en bättre ide att byta ut hela klabbet.

Monteringsanvisningar för låshus och cylindrar hittar du tex på

http://www.assa.se/privat/index.php?id=10018

-h
 
Precis som gromit42x säger så är det enkelt. Gav låsfirman nyckeln och talade om att jag skulle ha två cylindrar för vanlig ytterdörr. Hämtade några timmar senare och for hem och monterade på det nybyggda förrådet
 
En sak att se upp med: Se till att materialet på cylindern och vredet matchar. Jag glömde säga till låssmeden om detta och fick ett stålcylinder till mitt kopparfärgade vred. Marginellt irriterande, men om fler kan undvika mina misstag har jag iallafall ett existensberättigande som varnande exempel. :)
 
Tack för alla svar!
 
Det kan också vara värt att kolla upp om försäkringsbolaget ställer några specifika krav på låshus och cylindrar för den försäkringsnivå du har. Det var anledningen till att jag inte bara bytte cylindrar utan även låshus när jag fixade mina lås.

-h
 
kom ihåg att mäta upp dörrens tjocklek och mått till centrum på själva "låskolven" och ta med dessa mått till låssmeden....
 
Vad får man räkna med att betala för en ny cylinder anpassad till befintliga nycklar?
(Dom gamla låsen är 20 år gamla och "normala", inget modernt super-duper-megasäker-special.)
 
500-700:- är bra pris
 
Jag fick betala knappt 700, då ingick anpassning till min nyckel och alla extrasaker som krävs för monteringen då det inte fanns något lås alls innan.

Detta var ett enkelt lås med vrede på ena sidan och nyckel på andra sidan.

Låssmeden ville endast veta avståndet från dörrkanten till "låshuset" på den sidan som nyckeln skulle sitta på då tjockleken på den kåpan kan variera lite.

/ d
 
Jag fixade en anpassad cylinder idag. 406 kr gick det på. (Nu hoppas jag bara att den gamla låskistan, den nya cylindern och "runtomkring-prylarna" från Clas Ohlsson passar ihop också.)
 
låter som rätt priser. jag menade 500-700:- komplett med "runtomkringgrejerna"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.