Hej!

Köpte ett hus byggt -60 som har en öppen eldstad men skorstenen är inte besiktigad och godkänd på många år. La om taket nyligen och skorstenen på taket var i så dåligt skick att den monterades ner och en ny skapades. Med tanke på kalla vintrar och rädsla för att bergvärmepumpen ska lägga av funderar jag på att installera en kamin i eldstaden. I vilken ordning bör jag göra saker? Börja med att ta dit sotare för att besiktiga och sota skorstenen? Eller?
 
Besiktning av murstocken så att du vet om den är OK eller om den behöver renoveras eller montera insatsrör.

Göra bygganmälan av kaminen.
Invänta startbesked.
Installera kaminen.
Låta sotaren besikta installationen.
Lämna in papperen till kommunen.
Invänta slutbesked.
Börja elda.
 
...skicka in besitkningsprotokollet till den sotare som ansvarar för ditt område så att de vet när dom ska komma och sota nästa gång.
 
S Staffan-N skrev:
...skicka in besitkningsprotokollet till den sotare som ansvarar för ditt område så att de vet när dom ska komma och sota nästa gång.
Du behöver inte låta sotaren ta dyra pengar för du kan sota själv...hör med kommunen vad som krävs.
själv har jag ingen sotning på min stuga i fjällen...försäkringsbolaget godkände att jag sotar själv vidbehov
(aldrig sotat på snart 30år, 6tums rostfritt rör på utsidan som skorsten)
 
Ja, sota får man göra själv, helst bör man göra det inom fastslaget intervall.

Sen så ska elstad och skorsten besiktigas med fastställt intervall och det får bara av kommunen anvisad person göra.
 
Nu är inte en sotning för ~800:- per 3 år (för trivseleldning) någon jättelik utgift och det skall också besiktas typ var 6 år oavsett.

Använder man kamin som uttalat primär värmekälla så är det helt andra regler med sotning typ var år och tom. per 6 månader om det är större flispannor, ved och pelletspannor som används mycket, då kanske det är läge att gå kursen och lära sig att sota själv och nöja sig med bara besiktningarna
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.