D09
Hejsan

Äger en Barbas Eco200 täljstenskamin samt en isokern skortsten.

Har nu kommit till installationen och är inte helt bekväm med installationsanvisningarna så jag söker lite tips erfarenheter här också =D

Som jag förstått det gällande skorstenen så ska man borra in sig till rökröret och ansluta en anslutningsstos.

Vad för komponenter behövs sedan? Är det bara ett rökrör och en anslutningsstos till kaminen?

Lägger upp en bild på hur baksidan på kaminen ser ut.

Hoppas på att någon kan dela med sig av sina erfarenheter kring detta, jag känner mig väldigt grön :)
 
  • DSC00115.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00117.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00119.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D09
Nu är kaminen installerad iaf =D Imorgon kommer sotaren... Får hålla tummarna för att det är tätt he he
 
dkp09,
hur gick det. Jag står precis i startgroparna för exakt samma arbete. Isokern skorsten och Jötul tälstenskamin. Du får gärna berätta hur du gjorde.
/ J
 
D09
Hejsan =)

Det gick kanonbra =) tätt o fint

Ska försöka komma ihåg vad jag gjorde, jag utgick från 2 anvisningar.

1, isokerns monteringsanvisning med bilder.

Åkte till en eldabutik o inköpte en insats, ds rör som ska sitta i skorstenen.

Röret skall ha samma diameter som skorstensröret och vara lika långt som till lite innanför innankant foderrör.
Röret som jag köpte har en liten "hatt" ( ca 7mm bredare ) på sidan som skall vara utåt mot kaminen.
Jag la den sidan ner mot en pappersbit och ritade runt den för att få en mall.
Sedan så mätte jag upp med laser exakt var hålet ska vara i höjd och bredd.
Gjorde en markering runt mallen.
Använde sedan en borr och borrade en massa hål i cirkeln som blev av mallen.
Tips är att borra ytterhöljet först o innefodret sen för borren kan sticka iväg i fel vinkel annars.
När jag borrat upp en massa hål,( ju tätare ju bättre ) så tog jag en hammare och en huggmejsel och knackade försiktigt ut bitarna ( var noga så dom inte ramlar mellan rören )
När jag knackat mig igenom ytterstenen så pressade jag in stenull i mellanrummet.
Därefter gjorde jag om proceduren med inneröret.

Var noga med att komma rätt på inneröret. ( man kan vara uppmärksam på att borren ska vara igenom stenen efter en viss längd )

När jag var igenom där så snyggade jag till hålet, dammsög bort all damm mkt noga och gjorde rent stenullen ( mellan rören ) från stenrester.

Blandade därefter till det brännfasta bruket och kletade i runt hela hålet, så det täcker allt ( stenull etc )
Gjorde så att det täckte ca 2 cm runt hela hålet. När jag sedan försiktigt pressade in röret så pressar det undan överblivet brukt så det blir tätt.

Vill du snygga till runt röret så ta lite bruk och en pensel / vatten så blir det lätthanterligt.

( Låt torka enligt bruksansvisning )

Sedan behöver du ett rör som går mellan kamin och röret du monterat in i skorstenen.
Röret ska vara något mindre och såpass långt att det går hela vägen in där inneröret i skorstenen slutar.
Mellanrummet som blir mellan de två rören fyller man med eldfast snöre som man köper i typ eldabutik.
Tips är att inte ha för stort snöre då det lätt går sönder om man pressar för hårt på det.

Jag fick åka in och köpa nytt efter att ha köpt för grovt. Bäst är att ha dialogen med dom i butiken vad du behöver.

Röret som går mot kaminen kletar du en massa skortstenskit ( svart gegga ) och pressar på röret.

Glöm inte med att vara nogrann med underlägget där kaminen står, jag blev missnöjd o monterade ner allt igen ha ha

En rolig grej o använda är rökpatron =) Ryker som ***** ha ha ha och du får en chans att se om du missat något innan sotaren kommer. Jag upptäckte att toppanslutningen som var pluggad var felmonterad ( av mig själv )

Rensluckan görs i samma process fast utan innerör, dvs märka upp, borra o knacka ut, isolering mellan röret och sedan eldfast bruk emellan o pressa in luckan. Där snyggade jag till med pensel o vatten efter att luckan var monterad.

Säkert glömt massor men fråga gärna, jag är ingen expert men hjälper hjärna till =)

ska se om jag hittar lite bilder från bygget
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.