Denna fråga hamnar mellan golv-forumet och kaminforumet så därför ställer jag frågan här.

Vi vill ställa kamin och skorsten på plats på betongplattan tidigt i byggprocessen. Det är en vanlig fristående kamin med modulskorsten. Orsaken är att kunna färdigställa tätskikt, takläggning, isolering m.m.

Långt senare kommer ett massivt trägolv att läggas in. Hur gör man detta på bästa sätt?

1. Väljer keramiska plattor runt och under kaminen som vi kan lägga innan den kommer på plats. Golvet läggs senare med fog mellan plattor och trägolv.

2. Glasplatta "försänkt" i golvet, det vill säga, glasplatta av rätt höjd rätt på betonggolvet, i övrigt som punkt 1.

3. Lägga en regel under kaminen nu, senare försöka lyfta den ngn millimeter uppåt och på så sätt få under golv och täckplåt / glasskiva.


Helst hade vi velat ha en försänkt glasskiva i trägolvet när allt är klart.

Har ni några smarta förslag?
 
1 tycker jag. Enklast och kanske snyggast i längden.
 
Tror det finns fler sätt att göra detta. Ingen som har ett annat förslag?
 
Vi kommer att installera en Contura 35T och tanken är att sätta den på plats innan golvet läggs. Eftersom kaminen är så pass tung så vill vi inte ställa den direkt på parkettgolvet utan kommer att ha någon form av fundament. Enligt säljaren så är glastoppen lika dan som bottenplattan så denna kunde användas som mall. Kaminsäljaren tog helt enkelt av toppen på deras utställnings ex. och gjorde en mall av en bit gipsskiva som han lämnade till snickaren. Nu är planen att de gjuter/murar upp ett fundament till rätt höjd baserat på denna och sedan läggs golvet intill detta. Som planen ser ut just nu skall kaminen kunna ställas på plats innan golvet läggs.
 
Jag gjorde som du tänkt när jag byggde mitt hus.
Ångrar det nu efteråt.
Det blev inte helkass men kunde blivit snyggare mellan klinker och anslutande trägolv (i höjdled) men det är inte omöjligt projekt.
Lite svårt i förväg att se vilka höjderna blir, därför är min rekommendation att först lägga trägolv, därefter klinker eller plåt eller vad du tänkt dig och till sist sätta spisen.
Om du vill förbereda schakt och tak genomgång i förväg så är det inte så mycket jobb att sätta en provisorisk skiva för hålen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.