Gjorde en bygg anmälan på att installera en kamin. Fick alla papper tillbaka med startbesked.

Så långt allt bra.
Nu vill kommunen har godkänt från fastighetsägaren. Kan verkligen kommunen kräva detta?

Det ju vårt hus på arrenderad mark. Vi borde ju kunna bestämma själva vad vi vill göra med huset.
 
Är du säker på att de inte bara har informerat fastighetsägaren?
Du har fått startbesked och då är det bara att köra.
(Kommunen kan inte kräva det.)
 
Fick brev att lagfarts ägare ska insända ett godkännande eller undertecknad handling till byggmundigheten.
 
Låt mig gissa: Du bor i en liten kommun längst in i Skåne? Få handläggare, och de (den) som är där är nya i branschen?
 
Japp. En idiot till handläggare bråkar om allt.

Vet du var man kan hitta information?
 
Vad jag vet står det inget om det i PBL. Det är dock inte ditt problem, det är handläggarens problem!
Så länge kommunen inte kan visa till en bestämmelse i PBL, PBF eller BBR har de inget att komma med.

Säkert att handläggaren är idiot? Det är inte så enkelt om man är oerfaren och saknar en bra mentor...
 
Tack. Hon är idiot. Bråkar om allt. Ändrar sig hela tiden.

Godkänt större hus på vårt område.
Hon vet inte inte lagar och regler.

Var gång när hon nekar oss något så kräver vi var står det i lagen. Hon kan kan aldrig svara.
 
D09
Claesk skrev:
Tack. Hon är idiot. Bråkar om allt. Ändrar sig hela tiden.

Godkänt större hus på vårt område.
Hon vet inte inte lagar och regler.

Var gång när hon nekar oss något så kräver vi var står det i lagen. Hon kan kan aldrig svara.
Be om ett beslut, överklaga sedan beslutet.

Edit

Tror det är vanligt att dom ställer frågan till fastighetsägaren som i slutändan ( tror jag ) är ytterst ansvarig kring bygglov / anmälningar etc
 
Redigerat:
Men det du tror är fel... Den som söker har allt ansvar enligt PBL.
 
D09
haavard skrev:
Men det du tror är fel... Den som söker har allt ansvar enligt PBL.
Så om man ska ändra t ex marknivå och byggaren står för marklovet så kan inte fastighetsägaren få problem med kommunen?
 
Åtminstone inte med plan- och byggavdelningen.
Vad t.ex. miljöbalken, och därmed miljökontoret, säger vet jag inte. Om byggaren gör så att granntomten rasar är det också möjligt att det är fastighetsägaren som måste stå för ersättningen.

Ex.: Du kan få bygglov och startbesked där det finns strandskydd, men du får ändå inte börja bygga om du inte har dispens från strandskyddet. (Det finns delade meningar i branschen om det är rätt att göra det på det viset, men många tolkar det så.)
 
Claesk skrev:
Gjorde en bygg anmälan på att installera en kamin. Fick alla papper tillbaka med startbesked.

Så långt allt bra.
Nu vill kommunen har godkänt från fastighetsägaren. Kan verkligen kommunen kräva detta?


Men vad är problemet? Du har fått ditt startbesked. Vad påstår handläggaren händer om du inte levererar något ägargodkännande?
 
D09
haavard skrev:
Åtminstone inte med plan- och byggavdelningen.
Vad t.ex. miljöbalken, och därmed miljökontoret, säger vet jag inte. Om byggaren gör så att granntomten rasar är det också möjligt att det är fastighetsägaren som måste stå för ersättningen.

Ex.: Du kan få bygglov och startbesked där det finns strandskydd, men du får ändå inte börja bygga om du inte har dispens från strandskyddet. (Det finns delade meningar i branschen om det är rätt att göra det på det viset, men många tolkar det så.)
Så om man är lite ful kan man starta ett aktiebolag med en målvakt.

Bygga ett monsterhus ( ravelli ? ) och sedan strunta i resten.

När kommunen reagerar lägger man ner firman till en kostnad av 50 000 och sen får huset stå kvar, för kommunen lär inte vilja betala ev rivning?

Fastighetsägaren har ett hus som man iofs inte formellt får nyttja men är inte heller ansvarig?

Oj, blev en aning OT 🙀
 
Läs tex 11 kap. 20, 27 och 57 §§ i Pbl.
 
Vet inte vad kommunen gör om inte vi skickar in godkännande.

Vad kan hända?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.