Jag har en IVT 495 med jordslinga 150m, huset 165 kvm med golvvärme i plattan. Termostater i varje rum. Värmekurva 3,5 just nu.

vi har stora fönster mot söder, och när solen ligger på dagtid blir det olidligt varmt. Enklaste lösningen på det är naturligtvis solskydd av något slag, men vi har dessutom en braskamin som när vi eldar värmer på bra.

Av manualen kan man utläsa att innegivare inte går ihop med golvvärme. Trögheten borde vara orsaken, gissar jag. Ändå känns det helt tokigt att VP producerar värmevatten efter utetempen, när innemiljön är som den är hos oss. Har också problem att hitta en optimal kurva, antingen blir det iskallt, alla termostater slår på ständigt, eller blir det iofs varmt, men samtliga termostater står av alltid, och då gissar jag att värmevattnet är för varmt. Just soliga vinterdagar verkar det senare läget gälla.

Innegivaren verkar ju vara billig vad jag läser här, och någon skrev tom att man kunde installera den själv. Har ingen lust att få hit installatören (som inte var allt för serviceinriktad).

Fråga 1: kabeldragning och rent fysisk installation i ö är inga problem - men behöver man komma in i servicemeny eller motsvarande för att aktivera givaren?

Fråga 2: kommer jag ha någon nytta av givaren? Teoretiskt känns det tilltalande att styra mer efter innetemp, men har det någon rent praktisk betydelse?

 
Fråga 1: Vet inte.....

Fråga 2: Jag hade satsat på innegivare, tar hänsyn till "annan" värme som du säger....
Ex. fler folk i huset, matlagning, levande ljus etc etc, u name it...... ;)

 
Wow. Mitt första inlägg och jag börjar med att vara hjälpsam? Är det månne ett rekord? ;)

Enligt IVT så ska inte inomhusgivare behövas utan värmepumpen ska vara kapabel att göra ett utmärkt jobb utan. Min personliga åsikt är att IVT yrar i nattmössan samt att 495:an dessutom har ett styrprogram som är snudd på kriminellt uselt. Så mitt svar på dina frågor är:

Svar 1: Ja. Servicemenyn kommer du in i genom att helt enkelt hålla in högerknappen i några sekunder. Ibland lyckas det inte, så om du hållt inne knappen i 10 sekunder utan att du fått se texten "Access=Service" så får du helt enkelt försöka igen. Jag sa att styrprogrammet var uselt, va...?

Sen går du till "5 Igångk. / Service för installatörer", vidare till "5.13 Inkopplade extra givare i drift" och sen klickar du "Bekräfta". Det ska vara allt. Notera att man inte kan slå av rumsgivaren igen. I alla fall inte i den menyn. Fantastiskt...

Svar 2: Ja. Det har en ENORM betydelse enligt min erfarenhet. Vi har märkt två skillnader, det ena är att kåken inte längre blir svinkall runt 0 grader, det andra att det numera är meningsfullt att elda i kaminen för att försöka spara ström. Iofs har vi inte golvvärme, men jag kan faktiskt inte begripa varför det skulle göra nån skillnad.

Jag har för mig att givaren kostade 250 spänn när vi köpte den. Det är pengar man snabbt sparar in på att värmepumpen slutar värma huset när man eldar i kaminen eller solen ligger på. Och om det inte skulle funka för er så är det inte mycket pengar att kasta i sjön heller... :cool:
 
Mau skrev:
Wow. Mitt första inlägg och jag börjar med att vara hjälpsam? Är det månne ett rekord? ;)

Enligt IVT så ska inte inomhusgivare behövas utan värmepumpen ska vara kapabel att göra ett utmärkt jobb utan. Min personliga åsikt är att IVT yrar i nattmössan samt att 495:an dessutom har ett styrprogram som är snudd på kriminellt uselt. Så mitt svar på dina frågor är:

Svar 1: Ja. Servicemenyn kommer du in i genom att helt enkelt hålla in högerknappen i några sekunder. Ibland lyckas det inte, så om du hållt inne knappen i 10 sekunder utan att du fått se texten "Access=Service" så får du helt enkelt försöka igen. Jag sa att styrprogrammet var uselt, va...?

Sen går du till "5 Igångk. / Service för installatörer", vidare till "5.13 Inkopplade extra givare i drift" och sen klickar du "Bekräfta". Det ska vara allt. Notera att man inte kan slå av rumsgivaren igen. I alla fall inte i den menyn. Fantastiskt...

Svar 2: Ja. Det har en ENORM betydelse enligt min erfarenhet. Vi har märkt två skillnader, det ena är att kåken inte längre blir svinkall runt 0 grader, det andra att det numera är meningsfullt att elda i kaminen för att försöka spara ström. Iofs har vi inte golvvärme, men jag kan faktiskt inte begripa varför det skulle göra nån skillnad.

Jag har för mig att givaren kostade 250 spänn när vi köpte den. Det är pengar man snabbt sparar in på att värmepumpen slutar värma huset när man eldar i kaminen eller solen ligger på. Och om det inte skulle funka för er så är det inte mycket pengar att kasta i sjön heller... :cool:
Hjälpsam, snacka om det. Har du vägarna förbi bjuder jag på nått starkt :)

Jag har tidigare försökt nå servicemenyn genom trial&error - jag gav upp din variant snabbt eftersom det inte hände ett skvatt - tyckte jag. Nu när jag vet har jag skall göra räckte det med 3-4 försök innan det gick att komma in i meny 5. Innegivaren är alltså GT 5 om jag förstår manualen rätt? Vilken påverkan har du inställt?

Det är just runt 0 grader vårt problem är störst - omväxlande svinkallt och "elda för kråkorna" iom att termostaterna stryps helt.


"Olycklig ägare till IVT 495" - vad har hänt dig?
 
Svårigheten mer golvvärme är att det är ett så trögt system. Jag har också golvvärme i plattan och det tar flera timmar innan golven blir varmare eller kallare efter det att rumstemperaturen förändrats.. Lite synd, menmen.

Här i Skåne så ligger temperaturen nästan alltid runt 0[sup]o[/sup]C på vintern..
Låg värmekurva och stor paralellförskjutning har dock löst mitt problem.
 
aiskylos skrev:
Hjälpsam, snacka om det. Har du vägarna förbi bjuder jag på nått starkt :)

Jag har tidigare försökt nå servicemenyn genom trial&error - jag gav upp din variant snabbt eftersom det inte hände ett skvatt - tyckte jag. Nu när jag vet har jag skall göra räckte det med 3-4 försök innan det gick att komma in i meny 5. Innegivaren är alltså GT 5 om jag förstår manualen rätt? Vilken påverkan har du inställt?

Det är just runt 0 grader vårt problem är störst - omväxlande svinkallt och "elda för kråkorna" iom att termostaterna stryps helt.

"Olycklig ägare till IVT 495" - vad har hänt dig?
Hoho, gratis sprit bara sådär? Det händer inte varje dag. :D

Varför olycklig? Jo för att efter 3 år med vår 495:a så inser jag mer och mer att den var ett felköp och spiken i kistan kom väl när jag började läsa här och insåg att vi borde haft sisådär 7 snarare än 4 kW i pumpen.

Sen är jag, som sagt, otroligt besviken på styrprogrammet som jag anser är skrivet av en PRAO-elev. När pumpen levererades så var det den andra i Östergötland som installerades och då hade mjukvaran version 1.00. Den funkade inget vidare och tex så var den väldigt pigg på att bränna av elpatronerna i tid och otid. I somras fick styrdatorn spader och började värma upp kåken till sisådär 25 grader, mitt i varmaste Augusti så körde värmepumpen ut över 30 grader i elementen! :surprised:

Nå, en dator kan förstås paja i vilken värmepump som helst så det säger jag inget om och jag blev himla glad när jag upptäckte att den nya lilla mojutten körde version 2.30 av mjukvaran, så då trodde jag att pumpen skulle börja funka riktigt bra till slut! Men säg den lycka som varar. Vissa saker har blivit lite bättre, men numera verkar den ÄNNU gladare i att bränna av el än tidigare! >:(

Riktigt surt är det också att våran pump gärna fläskar av en kW lite då och då, även när det inte är speciellt kallt ute. Exakt hur mycket el den kör går dock inte att se eftersom det inte finns någon inbyggd statistik, inte ens i den nya mjukvaran. Ett par bekanta till oss har köpt en Nibe 1215 på 5 kW och den har, sen den installerades i November -04, kört el i tre timmar sammanlagt enligt den inbyggda statistikfuntionen och då har de ändå ett hus som är äldre och sämre isolerat än vårat. Tre timmar el bränner väl 495:an av på mindre än en månad om jag får gissa utifrån hur ofta den förhatliga gröna lampan lyser.

Fast jag har följt diverse råd här på forumet nu och skruvat runt på parametrarna enligt dessa, och nu är den inte riktigt lika glad i att bränna el. Den gör det fortfarande, men inte riktigt lika länge och inte heller lika mycket.

Det mest obegripliga och idiotiska är dock att om värmepumpen larmar så stängs kompressorn av och hela eländet förvandlas till en elpanna. Detta oavsett larm. Det innebär att när pumpen tycker det är dags att göra rent filtrena så går inte kompressorn! För att göra det ännu mera löjeväckande så sitter det inte ens en sensor för att känna av när det är dags, utan det är en timer som aktiverar det larmet! :-?

Nä, över lag är jag och sambon ganska missnöjda och vi skulle helst skulle vilja slänga ut den där leksaken och ersätta den med nånting som inte känns som om den är ett resultat av ett grupparbete på högstadiet. Men det är lite surt att slänga ut nåt redan efter tre år som kostat 100 papp att få på plats. Det enda positiva jag kan säga om den är att den fungerar bättre än den IVT 480 som stod där innan. Det är å andra sidan inte så svårt med tanke på att kondensorn var läck så att 480:n enbart jobbade som en synnerligen kass elpanna.

Den stora frågan är väl vad man ska göra åt eländet, men det ska jag nog starta en ny tråd om när jag har grunnat klart på hur jag tror att jag vill ha det. Jag vill dock passa på att rekommendera alla som grunnar på att köpa en 495:a att genast släppa den tanken och skaffa en ren bergvärmepump i stället. 495:an är, enligt min erfarenhet, en leksak.

Och nu räknar jag kallt med att jag kommer få mothugg av massor av personer som anser att 495:an är en fantastisk pryttel som till och med löser världssvälten i Afrika... ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.