Hallå där ute!

Har tidigare haft en vanlig ugn och häll som varit ihopkopplade och enbart kopplade med en sladd till väggen.

Nu ska jag installera en varmluftgsugn och en induktionshäll.

Frågan är om man kan koppla ihop de 3 lösa kablarna från ugnen med sladden från induktionshällen? Eller måste man skapa ett separat uttag för ugnen, och är den svarta och grön/gula kabeln till höger förberedda för det? Lägenheten byggdes 2006.
Det ser ut att vara 5 kablar i uttaget, brun, blå, grön/gul, svart och grå.

Jag vet att en elektriker måste göra själva jobbet.

Tack!
 
  • bild 1.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bild 2.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bild 3.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Om proppen tål att de kopplas ihop och det görs på rätt sätt så fungerar det.
Hur hade du tänkt koppla ihop dem?
Bäst blir ett separat uttag.

Den svarta och grön/gula kabeln till höger är inte förberedelse till ett nytt uttag.
 
Du skall naturligtvis inte koppla ihop kablarna från ugn och häll till en stickpropp!

Det skulle ju medföra att det inte går att ta bort hällen t.ex. utan att kapa/lossa sladdarna.

Och låt absolut en elektriker sköta allt kopplande.
Det är rätt troligt att det saknas nolla i kopplingen till din gamla spis,
men det behövs till hällen.
Många tvåvfashällar har förstörts av den anledningen, bl. a. min första :p
(Elfirman erkände felet och betalade den nya hällen.)

För övrigt: Välkommen till forumet! Men fuska inte med elen, snälla :confused:
 
Hej sblixten!
Att man kopplar i de tre lösa kablarna från ugnen till stickproppen från hällen? Brun och brun, blå och blå, osv.

Hur gör man i så fall ett nytt uttag...går det med befintliga kablar eller skulle man behhöva dra kablar i så fall?

KnockOnWood, nolla finns, den blå...vet inte om bilden syntes....

Tackar!
 
C
magnus110 skrev:
KnockOnWood, nolla finns, den blå...vet inte om bilden syntes....
Det framgår inte riktigt av bilden att nollan finns. De trådar som går från själva uttaget är bara korta kopplingstrådar som sitter där från början och som måste skarvas med något i dosan. Den blå försvinner ner i dosan bakom och man kan inte tydligt se att den faktiskt är hopkopplad med en inkommande nolla.
 
Jag är inte elektriker och vet inte riktigt vad som gäller.
Det skulle fungera att koppla ihop dem, men om det är tillåtet vet jag ej.
Själv skulle jag satt ett uttag till om proppen tål det.
Du drar alla tåtar till varsin wago eller liknande och vidare därifrån till uttagen.

Jag vet inte ens om det finns restriktioner på om man får ha dubbeluttag på trefas.
Förmodligen svarar någon här snart om vad regelverket säger....annars får du läsa på eller anlita elektriker.
Jag vet ingenting ;)
 
sblixten skrev:
...Jag vet ingenting ;)
Inte jag heller, men jag låtsas :)

Normalkonfigurationen är väl att hällen drivs med två faser (och nolla) och ugnen med en fas,
= trefas tillsamman.
Så en gemensam trefsdragning som uppdelas mellan ett perilexuttag och ett vanligt schuko-uttag borde väl vara OK.
Och igen: Glöm inte nollan
beetlebailey11.JPG
 
Alltid får man se något nytt - nu en stickpropp från Husqvarna där stiftet för L1 saknas, för att inte nämna en häll som levereras med sladd och perilexstickpropp :)

Nåja, detta är helt i sin ordning då hällen uppenbarligen bara använder 2 faser och nolla - så brukar det vara.

Som nämnts, ett schukouttag eller dylikt vid sidan om perilexuttaget är en lösning för att koppla in ugnen. Den grön/gula kan man säga är förberedd för detta i form av toppklämman, men du vill inte använda den svara ledaren eftersom den används av hällen. Du ska använda den fas som inte används av hällen, borde vara den grå. Och så blå nolla.

Som nämnts, dubbelkolla att nollan verkligen är inkopplad, det kostar så lite, och man bespara hela pengen för hällen.
 
  • Gilla
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
Tack för information Bo!

Skulle man i så fall alltså koppla in en av de grön/gula samt den gråa till ett Shukouttag? Samt en blå där också? (Kablarna i stickproppen från hällen var brun, grön/gul och blå).

Att koppla ihop de tre kablarna från ugnen med stickproppen kanske bara är en nödlösning?
 
Ja, grå fas, blå nolla och grön/gul skyddsjord till schukouttaget. Välj ett uttag av god kvalite och var noga med anslutningarna - det förekommer att de brinner upp pga strömmen från ugnen.

Skulle man i så fall alltså koppla in en av de grön/gula? samt den gråa till ett Shukouttag? Samt en blå där också? (Kablarna i stickproppen från hällen var brun, grön/gul och blå).
Bara för att vara 100.0% säker - du ska koppla en ny ledare till toppklämman för den grön/gula, till till nya uttag. Ingenting ska flyttas från perilexuttaget. Detsamma gäller blå och grå. Samtliga tre ledare ska alltså vara anslutna i bägge uttagen.

Nä, att koppla in båda sladdarna till samma stickpropp är inget alternativ.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.