Hej,

Jag har tummen mitt i handen när det kommer till el. På bilden är mitt elskåp.

Jag har idag gas-spis, som jag tänkte plombera till fördel för en induktionshäll (med downdraft-fläkt).
Jag har inte ett uttag draget idag, så det måste ju göras. Men innan dess behöver jag förstå om elen pallar trycket, eller om jag behöver ta in elektriker för att göra något - och i så fall vad?

Ser för mig ut som att jag har 3-fas, men står 16 på en och 13 på de andra två, vilket gör mig förvirrad...

Som ni märker behöver jag er expertis, stort tack för den.
 
  • Bild av elskåp med automatsäkringar och jordfelsbrytare, synliga märkningar är C16, C13, 16A och 230V.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det står kanske på din elräkning vad du har för abbonemang?
Annars syns det på elmätaren.

Jag gissar enfas...
 
  • Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
B Berghagen skrev:
Hej,

Jag har tummen mitt i handen när det kommer till el. På bilden är mitt elskåp.

Jag har idag gas-spis, som jag tänkte plombera till fördel för en induktionshäll (med downdraft-fläkt).
Jag har inte ett uttag draget idag, så det måste ju göras. Men innan dess behöver jag förstå om elen pallar trycket, eller om jag behöver ta in elektriker för att göra något - och i så fall vad?

Ser för mig ut som att jag har 3-fas, men står 16 på en och 13 på de andra två, vilket gör mig förvirrad...

Som ni märker behöver jag er expertis, stort tack för den.
Om elen behöver dras fram så görs ju detta av elektrikern.
Denne kommer också se till att det blir rätt med säkring och faser.

Det torde vara i ditt elskåp (vid gatan eller påfasaden) där du kan läsa ut om du har 16A eller högre matning (samma på alla faser då givetvis). Dessa säkringar brukar inte sitta i ditt elskåp inne i huset och brukar också vara av smältproppstyp.
Bild som visar en smältproppssäkring av typ Diazed med märkningen 478210 10/500 gL/gG 9611.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du har troligtvis tre faser in i huset. De är uppdelade på flera grupper, vilka i sin tur har B10 säkringar.
Så rimligtvis har du 10 ampere på dina grupper.

Du behöver se till att gruppen som förser köket har motsvarande ström som krävs för att försörja induktionshällen. Behöver den 230 eller 400V? Vår går på två faser, de högra plattorna på en fas och de vänstra på en annan fas. Ugnen går troligtvis på en tredje.

Du ska troligtvis också försörja själva fläkten med ström.
 
Det här är väl ingen villa, ser mer ut som en lägenhet..
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Ja, sant. Det förklarar kanske gasspisen. Vanligare i lägenhet än hus såklart.
 
Hej alla och stort tack för alla era svar.

Detta är en lägenhet, precis. Jag kikade på Ellevios hemsida och där framgick att jag har 3-fas 20A. Så det känns tryggt, i kombination med det ni skriver.

Jag hör er alla, tack för er information.

Jag tar hit en elektriker som får dra in allt som det ska vara, när vi väl vet alla detaljer för det nya köket.

Återigen, många tack!
 
  • Gilla
Småbrukaren
  • Laddar…
Fairlane
Jag tror fortfarande enfas.
Trefas 20A i en lägenhet är i sig vansinnigt mycket (jag har det i huset med elvärme och pool) och dessutom i kombination med gasspis? Nej det har jag svårt att tro.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Jag tror fortfarande enfas.
Trefas 20A i en lägenhet är i sig vansinnigt mycket (jag har det i huset med elvärme och pool) och dessutom i kombination med gasspis? Nej det har jag svårt att tro.
Hej, okej.

Finns det något jag kan göra mer för att ta reda på detta?

Kanske säger nedan bild något?

Lägenheten är ca 90 kvm och är ursprungligen byggd 1924.
Andra lägenheter i huset vet jag inte har gasspisen kvar. De har alltså gjort en övergång redan.
 
  • Bild av en elektrisk komponent med etiketten "Merlin Gerin multi9". Informationspanel visar: 25A, 0,030A, 400V samt "TEST MONTHLY".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fairlane
Det där är jordfelsbrytare. Den klarar 3 fas, men kan säkert hantera endast också.
Det måste finnas huvudsäkringar någonstans, kanske i källaren?
Eller kolla med någon i brf?!
 
Original så lär det vara enfas i lägenheten.

Vid något tillfälle så har gamla gruppcentralen bytts ut och då har det förberetts för trefas.
Eventuellt har det uppgraderats till trefas.

Sitter elmätaren i lägenheten, i trapphuset, eller någon annan stans?

Vad står det på gruppförteckningen?
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Det där är jordfelsbrytare. Den klarar 3 fas, men kan säkert hantera endast också.
Det måste finnas huvudsäkringar någonstans, kanske i källaren?
Eller kolla med någon i brf?!
Ok, tack. Jag tänker detsamma, i mina tidigare lägenheter har huvudsäkringarna varit i lägenheten. Jag får luska lite.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Original så lär det vara enfas i lägenheten.

Vid något tillfälle så har gamla gruppcentralen bytts ut och då har det förberetts för trefas.
Eventuellt har det uppgraderats till trefas.

Sitter elmätaren i lägenheten, i trapphuset, eller någon annan stans?

Vad står det på gruppförteckningen?
Ok.

Inte sett en elmätare någon stans. Inte heller en gruppförteckning.

Jag får leta och återkomma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.