Hej

Jag skulle installera en IKEA NUTID HIN4T hemma. det finns flera olika inkopplingsalternativ. 1-fas, 2-fas och 3-fas. Då jag i mitt förra hus installerade en induktionshäll med 1-fas vilket resulterade i att jag vid full belastning löste automatsäkringen bestämde jag att anväda 3-fas för att kunna få högre effekt. Min gamla keramikhäll gick redan på 3-fas och jord. Jag såg däremot att nollan (skall vara den blå kablen om man använt rätt färger) inte var inkopplad. Jag kopplade med denna och startade spisen. Den startade men "explodera" sedan inuti. Jag förstod naturligtvis att något blivit fel och började felsöka. Jag kunde efteråt konstatera att inte nollan var kopplad i ett av proppskåpet. Jag frågade flera elektriker vad det var som skett och av vilken anledning spisen gick sönder. Den borde inte fungera enligt flera om inte nollan var med. Jag ringde till den firma som IKEA rekommendera nära varuhuset. De visste heller inte vad som kunde hänt när jag förklarade problemet utan bad mig komma in. väl där kom en annan elektriker in i huset och hörde vårt resonemang. Han skrattade och sa sedan att de flår in flera i månaden med detta fel och gick och hämtade ett kretskort och pekade på vad som gått sönder. Han hade sedan själv råkat ut för samma sak senast för en vecka sedan då han glömt kontrollera att nollan var inkopplad i proppskåpet. Han förklarade att det är vanligt att nollan ligger med men aldrig blir inkopplad när man använder äldre glaskeramikhällar som skall ha 400v (380V) mellan faserna. Ikeas häll använder 230V mellan faserna och går inte nollan med bränner man kortet i spisen.
Jag kunde inte hitta några kommentarer på nätet och eftersom även flera elektriker verkar på detta problem med att man missar att kontrollera att nollan är kopplad i centralen efter man bytt från äldre keramikhäll tyckte jag ett inlägg är på sin plats så kanske andra kan spara några tusenlappar. Spisen är prisvärd i sig, 2995kr, och lagningen kostar ca 1800kr så det lönar ju sig att verkligen kontrollera att du har 230V mellan jord och alla faser samt 230V mellan nollan och alla 3-faser innan man kopplar in spiser. Lita inte på att nollan är kopplad även om den är kopplad i kontakten vid spisen. Har du inte spänning mellan nollan och faserna så kontakta elektriker om du inte känner dig säker på installationen. Det krävs en behörig elektriker för att göra installationen. Hoppas inlägget kan rädda några blivande ägare till induktionshällar som är en fantastik produkt.

Mvh Pelle
 
Tack för tipset!
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.