Håller på och renovera vårat hus och vi tänkte stoppa in en vedspis.
spisen har vi och är topmatad så skorstenen kommer dras ovanifrån och anslutas till luftpipan på skrostenen.

frågan är hur jag ska mura upp den och få det godkänt och brandsäkert enl. alla regler och tumregler =)

vill ha en öppning under där vi kan ha ved (har en gjutjärnslucka som kommer sättas för den öppningen)

vedspisen kommer stå mot skorsten (tegel) och mot en tegelvägg som inte är i kontakt med brännbart material (more or less) samt på en betongsula (har suttit vedspis för massa år sedan där men den är borta sedan länge)

någon som har någon bra PDF eller ett gäng bra bilder och beskrivningar på material o annat så att sotaren blir nöjd när han ska inspektera den.

samt någon som vet var man kan köpa skorstenen inkl. den ovala anslutningen på spisen samt även en anslutningsplatta som kan sättas fast på skorstenen där anslutningen till luftpipan är.

några bilder.
vespisen
vedspisen5.jpg

vedluckan
vedspisen4.jpg

där den ska stå och anslutningen syns på bilden.
35.jpg
36.jpg
 
Ett generellt råd som brukar ges är att prata med sotaren och fråga hur han vill ha det. Detta är en gammal spis utan något godkännande och då gäller minst 50 cm från brännbart material. Finns det en brännbar vägg närmare än så kan man bygga en brandklassad vägg utanpå. Exempelvis med minerit. Vidare skall golvet framför och vid sidan av spisen vara obrännbart.

På din bild kan man se marken genom rökstosen. Det måste fattas en bit på baksidan, men den kanske du har koll på. Ofta kan man sätta rökstosen antingen på ovansidan eller baksidan. Något som kan vara värt att undersöka är om du kan sätta rökstosen på baksidan och ansluta direkt till ett nytt hål i skorstensmuren. Det kan bli lite snyggare och du slipper problemet med att få tag på ett passande rökrör.

Passande rökrör lär inte vara någon standardprodukt. Du lär behöva någon som är duktig på att svetsa och hamra plåt för att få det bra.

följande beskrivning har jag följt en gång.
http://www.cembrit.se/Admin/Public/...E/Application_br/Appl_MineritNormal_brand.pdf

Här finns bilder på hur det såg ut före och efter:



Erik
 
tackar och bockar, ungefär så sotaren sa, men bättre att vara mer påläst innan.

jo bakstycket finns också men tog inte med den på bild.
 
anledningen till att jag vill ha toppmatad skrosten är att ena pipan är igensatt och känner inte att jag har ork och tid att fixa det i vinter, men vill ändå få vedspisen o dess värme och utseende =)

lästa lite i guiden där och undrar hur man ska gå tillväga om man vill bygga ihop allt med tegelväggen och murstocken så det blir en putsad yta.
 
Redigerat:
Ojjojj, fläkten en meter upp från spishällen, det är det nog många som inte har....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.