Yopp.

Jag har ett 60-tals hus med vind som är isolerat (med gulfiber) på vinden, dvs. i vindens golv. Denna iso är
påbättrad någon gång på 90-talet och ett spånplattegolv är lagt ovanpå. Jag bedömmer det som ca 30-40cm isolering. Det är ca 70-80% luftfuktighet på vinden och följer utetemp plus några grader. Viss svart påväxt förekommer på takbjälkarna..

Då jag funderar på att installera FTX med kanaler på vinden, blir det läge att lägga nya kanaler på vinden och
ev. förbättra isoleringen. Är det lämpligt att i detta läge (med tanke på fukten) riva ut all isolering i vindsgolvet och
börja om med fuktspärr och lösull?

Mvh
 
Det är en fördel att göra så. En annan sak att titta på är att vid samband vid takbyte att lägga en takboard (hård isolerskiva, ca 30mm) på utsidan av taket för att också på det sättet få ett bättre klimat på kallvinden.
 
B burtpersson skrev:
Yopp.

Jag har ett 60-tals hus med vind som är isolerat (med gulfiber) på vinden, dvs. i vindens golv. Denna iso är
påbättrad någon gång på 90-talet och ett spånplattegolv är lagt ovanpå. Jag bedömmer det som ca 30-40cm isolering. Det är ca 70-80% luftfuktighet på vinden och följer utetemp plus några grader. Viss svart påväxt förekommer på takbjälkarna..

Då jag funderar på att installera FTX med kanaler på vinden, blir det läge att lägga nya kanaler på vinden och
ev. förbättra isoleringen. Är det lämpligt att i detta läge (med tanke på fukten) riva ut all isolering i vindsgolvet och
börja om med fuktspärr och lösull?

Mvh
Lite off-topic men men. Vi har ett hus byggt -69 där vi i nov-dec installerade ett FTX system. Aggregatet sitter i källaren men rätt så mycket rördragning är gjord på vinden. Vi har precis som du originalisoleringen i botten med en tilläggsisolering ovanpå. Även vi har en del svart påväxt, fast på den uråldriga fjällpanelen som vi tänker byta nu till sommarn. Vi installerade ett Systemair SAVE VTR 500 och är mycket nöjda med det aggregatet. Ta gärna en titt på mina trådar som jag har skapat här på forumet så får du lite mer info om hur vi har gjort. Har ni radonbesvär i huset? Isf kan ni få 25 000:- i bidrag från Boverket/Länsstyrelsen för att sanera. Vi fick det för vår FTX-installation.
 
Jag bodde i ett hus som ar utbyggt -69. Den utbyggnaden hade fuktspärr. Vet du om den finns hos dig?
 
S
Har du kollat i isoleringen hur det ser ut och om det är någon ångspärr?
Det är inte oproblematiskt att lägga ångspärren över bjälklaget eftersom fukten vandrar upp i bjälklaget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.