Jag har ett gammalt hus (1908) med vattenburen el och självdragsventilation.

Har funderat på hur vi skall ordna ett effektivare uppvärmningssätt. Alla säger ju bergvärme så fort man diskuterar. Men jag misstänker att vi skulle behöva se över vår ventilation också. Därför funderar jag på om en FTX kan vara ett alternativ?

Kan lätt få upp badrumsfläkten och köksfläkten upp på vinden, även vardagsrum och sov inga större problem. Och sen tilluft på några ställen.

Om jag gör all rördragning själv, vad kan man gissa att en installation går på? Huset är bara 120m2
Kan jag ha aggregatet på en kallvind?
Gör det stor skillnad på uppvärmningen, eller skall jag ha bergvärme och ta in kalluft?

Tacksam för tips då detta inte är mitt område.....
 
Ett aggregat kostar i runda slängar 20000. Sen går rör och detaljer på lika mycket till.

Det finns aggregat som ska stå på kallvinden, det finns såna som ska stå inomhus.
 
Installerade i höstas FTX i min 100m2 enplansvilla som hade självdrag men fjärrvärme sen -99. Räknade på 120m2 då garaget ska byggas ut och delar av gamla ska bli boyta. Räkna inte med några besparingar på driftkostnaderna men avsevärt bättre klimat, både för huset och dom boende.
 
Ok, så 50 papp kanske med el och annat. Men är det ingen energivinst?
 
Det är i första han en komforthöjande åtgärd, sedan beror det på hur mycket värme du ventilerar bort i dag. I ett hyfsat nytt hus "tjänar" man några tusenlappar (eller kWh) på att ha ett FTX i stället för ren frånluftsfläkt. så några större energivinster gör man inte.
FTX går inte att jämföra med en VP det är helt skilda funktioner.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.