Hej

Är på gång att bygga om huset och funderar (och så även krav från byggnadsnämnden) på att installera ett FTX system.

Verkar finnas mycket att köpa på nätet, bla aggregat men även hela "kit". Tex "www.usv.se" säljer hela lösningar för ca 50.000:-. Är det någon som gjort detta? Fixar man det själv? Blir det billigare att köpa aggregatet och rören vart för sig?

Kör igång bygget i maj så det börjar ju bli dags att bestämma sig...
 
Köp från nån som planerar ditt system från din husritning så är det som att plocka ihop en byggsats.

Jag köpte FTX med rörsats från min hustillverkare som gör det själv kit och håller på med det för fullt just nu. Det är inte svårt. Bara att följa ritningen.

Köper du ett aggregat och rör skilt så måste du beräkna luftflöden samt rördimmensioner och det kanske inte är det lättaste för nån som inte "varit med förr".
 
Ja sätter oxo ihop mitt eget ftx, och det går bra vad jag vet, men hur viktigt är det att ha ritningsplanerade dimensioner på allting, jag var osäker och körde med 160 rör längre fram än vad jag sett på en liknande ritning.
kan det bli fel om man har för stor kanal?
 
Jag köpte ritningsjobbet, 2625kr. Väl värt. Finns ju en hel del att tänka på och så tar det ju lite tid att skissa upp och kolla vilka delar som behövs. Skulle tagit många timmar för mig. Det var 45 olika produkter i mitt kit. Får också en person att ringa till som vet hur det ser ut.

Blir ju inte lättare om det inte finns någon butik i närheten som säljer, frakt och tid. Hade man en butik runt hörnet så kunde man ju ta steg för steg. Jag bor i en rätt så stor stad och här går det inte att köpa delar (för icke yrkes folk).

En bit som är extra knöligt är kondensisolering av uteluft och avluft. Försök dra dessa så kort/rakt som möjligt.
 
Tack för svar.
Jakim: Jag tror att det är så det fungerar att köpa ett kit från "usv", ritning ingår ifrån min husritning. Vad kör ni, vägghängt eller aggregat på vinden? Om man har ett vägghängt i tvättstugan så slipper man väl isolera in/av luft kanalerna?

Hur mycket låte aggregatet egentligen? Finns det fördelar att man har den på vinden för den sakens skull?
 
emaengs skrev:
Om man har ett vägghängt i tvättstugan så slipper man väl isolera in/av luft kanalerna?
NEJ. Rören är kalla och den varma-fuktiga inne luften kommer att kondensera utanpå rören.
 
Mich skrev:
Blir ju inte lättare om det inte finns någon butik i närheten som säljer, frakt och tid. Hade man en butik runt hörnet så kunde man ju ta steg för steg. Jag bor i en rätt så stor stad och här går det inte att köpa delar (för icke yrkes folk).

möjligt.
De flesta plåtslageri eller ventilations firmor borde ha dom dimensionerna du använder hemma.
Testa där.
 
Inga problem med längre 160 dragning..

Aggregat bör man ha på vind eller källare pga ljud.
Sedan ska man vara noga med ljuddämpare i huvudkanal och ev don i tilluft om man kör utan tillufts ansl lådor.
Kan även behövas ljuddämpare på ute och avluft.
Finns enkel ljudslang som är en flexslang med utv isol. Fungerar bäst böjd och utdragen.
Heter Acu-comp på Lindab Ahlsell
 
Jag byggde också mitt FTX själv och mitt råd är att konsultera en VVS-konstruktör som beräknar dimensioner och flöden och gör en "inköpslista" åt dig. Att montera grejjerna är inte svårt men tar längre tid än man tror... Sen ska flödena balanseras och justeras och för det måste man ha mätutrustning = tag hjälp...

Om du,precis som jag, är för snål för att konsultera en VVS-konstruktör så har Lindab riktigt informativa böcker i ämnet som du nog kan få av dem om du köper materialet där.
 
En riktig nöt, men det är ju kul att lära sig också. Men att tänka hur man ska göra allt, har nog tagit lika lång tid som att sätta upp. Eller kanske längre, för om man vet hur det ska sättas upp tar det inte så lång tid att sätta upp....
I efterhand så hade det varit skönt att anlita någon kunnig som fixat det lite effektivt, men nu är det snart färdigt... förutom injustering och mätning och det sägs bli ett himla springande fram och tillbaka...
Lycka till om ni väljer att göra det själv. Det går. Men är skönt att slippa. Och det gäller att det blir rätt på en gång, om man bygger in det i tak och mellanbjälklag, isolerar och slår igen. Man vill nog inte göra om det....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.