Hej,

Har tänkt dra igång med konvertering ifrån självdrag till FTX inom någon månad. Aggregat samt en hel del rördragning kommer ske uppe på kallvinden.

Frågan är hur mycket en vind som redan lider av påväxt (en av anledningarna till att ventilationen fixas) kommer påverkas av att ha vindsluckan öppen en vecka? Varm fuktig luft som går rakt upp i ett kallt utrymme etc.

Ide att kanske ha två rejäla byggfläktar gående där uppe undertiden jobbet pågår? Eller kanske bäst att lägga det helt på is till våren/sommaren ?

Tacksam för synpunkter/idéer
 
Mer fuktig luft till vinden som kondenseras är naturligtvis inte bra, precis som du själv skriver.
Istället för byggfläktar är det kanske bättre att satsa på avfuktare i så fall.
Annan tid på året är självfallet det mest optimala.

Vad ska du göra åt påväxten?
 
GoForIt skrev:
Mer fuktig luft till vinden som kondenseras är naturligtvis inte bra, precis som du själv skriver.
Istället för byggfläktar är det kanske bättre att satsa på avfuktare i så fall.
Annan tid på året är självfallet det mest optimala.

Vad ska du göra åt påväxten?
Tanken med byggfläktarna var att höja temperaturen på vinden så pass att jag fick ner RH:t under "farliga" nivåer under tiden arbetet pågick. Men det kanske funkar bättre att hyra en avfuktare och ställa upp under tiden istället?

Påväxten har jag tänkt låta vara tills jag ser att åtgärderna har haft effekt , räcker det inte med att åtgärda ventilationen så blir nästa steg att installera en trygghetsvakt.

När det väl stoppat upp så blir det någon form av sanering. Har haft en fukttekniker som kikat på det och han sa samma som vår besiktningsman dvs att det inte är någon akut fara men bör åtgärdas (påväxten).
 
Men orsaken till påväxten är väl inte bristande ventilation i bostaden, eller?
 
Jo det tycks faktiskt vara på det viset. Äldre hus med bristfällig diffusionsspärr som gör att inneluften letar sig upp på vinden.

Tanken med FTX är att se till att det hålls ett konstant undertryck och förhoppningsvis därigenom stoppa luftläckaget upp.
 
Ja, då är jag med..

Sitter delvis i samma situation, men vi har åtgärdat påväxten (bytt taket).
Här var även en bidragande orsak bristande ventilation på kallvinden som åtgärdades samtidigt.

Får man vara nyfiken och fråga hur din lösning för FTX ser ut?
 
GoForIt skrev:
Ja, då är jag med..

Sitter delvis i samma situation, men vi har åtgärdat påväxten (bytt taket).
Här var även en bidragande orsak bristande ventilation på kallvinden som åtgärdades samtidigt.

Får man vara nyfiken och fråga hur din lösning för FTX ser ut?
Håller på att plocka in offerter men det blir tyvärr ingen billig historia 1 1/2 plan på 200m2 och trånga små kattvindar. Just nu handlar det mest om hur mycket som ska dras dolt kontra kostnad ^^
 
Min mamma har samma situation i sitt hus. Ett vackert gammalt hus från 1900-talets början. Tidigare rent självdragshus där vedpannan bytts ut mot en värmepump. Hon använder förvisso fortfarande bakugnen och en kamin men inte tillräckligt för att tror att självdragssystemet skall fungera.
Som lök på laxen har hon nu bytt till helt nytt tak (med snygga riktiga tegelpannor exakt som de gamla original) och tilläggsisolerat hela huset med ny fasad. Huset är mycket tätare vilket märks när man skall tända i kaminen samt att hon kan vid vissa förhållanden få baksug av matos som går ut genom en pipa och sedan ner genom en annan.

Något måste göras, än finns ingen påväxt men det kan komma som ett brev på posten. Jag har ju installerat FTX-systemet i vårt hus själv och funderar på vad jag skall göra hos mamma. Men jösses, jag står i slutskedet av vårt egna husbygge och orkar bara inte att göra ett system till just nu... hur länge kan jag vänta tro? En gammal dam genererar kanske inte så mycket fukt.

Till trådstartarens fråga så hade jag nog också valt att höja temperaturen under tiden då bygget pågår. Det är på något sätt lättare att kontrollera, är det varmt så fungerar det. Sen är det ju trevligare att arbeta i ett uppvärmt utrymme (tycker jag).
 
Hej igen,

Ber om ursäkt för sen återkoppling, varit på flygande fot och mycket annat har tagit upp tiden.

Slutade med att vi tog den näst dyraste offerten och körde igång. Supernöjd med arbetet firman lagt ner hittills (har dock inte sett fakturan ännu^^). Körde på med öppen vindslucka och snickare som sågade upp till kattvindarna. Återstår väl att se vad skada det gjort om ett par år, har ett par minusgrader här just nu men RH på vinden har hållit sig inom gränserna.

Allt är inte helt klart ännu, återstår finjustering av ventilationen samt isolering av en rörstump på en kattvind. Vi körde dock igång aggregatet innan helgen och måste ju medge att vi bor i ett helt nytt hus !

Fakturan på hela jobbet kommer nog hamna en bit över 100k men då vi bor i vårt drömhus och har små barn finns det andra värden än energibesparing som bakas in i kalkylen.

Känslan av att vakna på morgonen utan behov av att behöva öppna ett fönster för att få frisk luft är svårslagen ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.