Hej,

Tänkte ventilera:)cool:) mina ideer med Er innan jag sätter igång med att installera en Ventex 300 som jag har liggande, den ska monteras på en oinredd kallvind. Anledningen till att jag vill göra det nu är för att vi ska tilläggsisolera hela huset, byta tak och fönster nu i vår/sommar. huset kommar nog att bli ganska mycket tätare och vi har vissa problem med fuktiga fönster redan nu.

Förutsättningar:
Övervåningen, 3 sovrum och 1 badrum alla är anslutna till ett allrum på ca 35m2.
Tänkte ansluta tilluft i sovrummen och frånluft i badrummet.
Frisk luft in i sovrummen, genom allrummet in till badrummet och ut där som förorenad/fuktig.

Nedervåningen, Hall med öppning till kök och vardagsrum på ca45m2, innanför köket finns groventré, tvättstuga samt mindre toalett med dusch, i nämd ordning.
Tänkte ansluta tilluft i vardagsrummet och frånluft i kök(ej köksfläkten, vanlgt don ovanför diskbänk/diskmaskin), Tvättstuga samt Toalett
Frisk luft in i vardagsrummet, genom det, via hallen, en del ut i köket, resten via groventrén och ut från tvättstuga och toalett.

Eftersom jag har tre tilluft och en frånluft på övervåningen,
Och en tilluft och tre frånluft på nedervåningen räknar jag med att justera in ventilationen så att en viss mängd luft kommer att strömma ned från allrummet uppe till hallen nere, där det går en trapp.

Rent generellt hur låter det?

Frågor:
- Behöver jag någon tilluft i allrummet uppe, eller räcker det med "sekundärluften" från de tre sovrummen?
- Är frånluften i köket onödig, räcker med att den få "åka med" in till tvättstuga/toalett?
- Och det här med ljuddämpare, ska det sitta en vid varje don eller räcker det med en i början av stammen, på både till- och frånluft. Jag har hört att ju grövre rör man har desto tystare blir det och det låter väl vettigt, jag tänkte därför använda 160 så långt det går och 125 sista biten vid varje don, det är den biten 125 som jag undrar om det kan vara ide att byta ut mot 125 flexibel ljuddämpare

Öppen för alla förslag ideer och kommentarer, jag rent av tackar för dom :D

Mvh
Stefan
 
Du ska ha frånluft i köket och i hall. Det var i vart fall det som jag fick vid projekteringen av min FTX. Tydligen är det ett krav från Boverket.
I min anläggning sitter det en ljuddämpare på till resp frånluft precis vid aggregatet. Aggregatet är anslutet till dessa med flexibla dämpare. Likaså är av och uteluft anslutna med flexibla ljuddämpare.
Vid tilluftsdonen sitter flexibla ljuddämpare vid resp don. På frånluften gör det inte det eftersom dessa sitter i rum som man inte har samma krav på ljudnivå i som i t ex sovrum.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.