Hej! Hade en trevlig och väldigt ärlig herre över idag från en lokal ventilationsfirma. Detta då vi har lite väl mycket markradon vintertid (ca 250 BeQ) som kommer från krypgrund och källare. Huset är 1,5 våning, värms med LLVP och kakelugn vintertid. Luften i rummen på övervåningen är väldigt kvav sommartid. Huset har enbart självdragsventilation.

Han tyckte initialt att fönsterventiler skulle kunna få bort dels radon dels ventilera rummen, med nackdel att det blir kallare inomhus under vintertid. Dock är alla fönster väldigt gamla och att det föreligger en risk att installera ventiler i dessa, så då tyckte han att ventilationskanaler i väggen skulle bli lämpligare, ett något dyrare och större jobb.

Inväntar offert från honom nu för detta men jag funderade också på det här med installation av FTX. Det finns väl ett miljöbidrag som hjälper till med det? Då får man bättre ventilation, mindre radon UTAN energiförluster?

Någon som har en aning om vad installation av ett FTX skulle kosta? Vi bor på 1,5v villa ca 125kvm totalt.

Tacksam för er input!
 
MrJay
Det finns färdiga paket om man vill göra det enkelt för sig. Denna för 120kvm kostar ca. 60.000kr, vill du ha lite finare aggregat så är det kanske 70.000kr + arbete. Totalt kanske 120.000kr inkl moms (förhoppningsvis mindre) skulle jag gissa. Bidraget du nämner gäller för de som äger ett småhus som värms upp med el eller gas. Dessa kan söka bidrag för energieffektiva åtgärder en såsom installation av ett FTX-system - vad jag förstår kan inte du få det då du har LLVP och kakelugn.
 
  • Gilla
ELantagonism
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
Det finns färdiga paket om man vill göra det enkelt för sig. Denna för 120kvm kostar ca. 60.000kr, vill du ha lite finare aggregat så är det kanske 70.000kr + arbete. Totalt kanske 120.000kr inkl moms (förhoppningsvis mindre) skulle jag gissa. Bidraget du nämner gäller för de som äger ett småhus som värms upp med el eller gas. Dessa kan söka bidrag för energieffektiva åtgärder en såsom installation av ett FTX-system - vad jag förstår kan inte du få det då du har LLVP och kakelugn.
Fan vad trist att det här bidraget har så många exkluderingspunkter. Har direktverkande el och fick inget bidrag heller när jag installerade ny LLVP.

Men tack till dig för svar!
 
Fairlane
Det fanns ett bidrag för radonsanering om man låg över 200 Bq/m3 förut. Kanske det bidraget som åsyftas?

Tidigare ägare till förra huset nyttjade detta för installation av FTX och för oss som kom efter var det riktigt trevligt.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Det fanns ett bidrag för radonsanering om man låg över 200 Bq/m3 förut. Kanske det bidraget som åsyftas?

Tidigare ägare till förra huset nyttjade detta för installation av FTX och för oss som kom efter var det riktigt trevligt.
Tyvärr är radonbidraget borta sedan ett par år tillbaka.
 
Fairlane
ELantagonism ELantagonism skrev:
Tyvärr är radonbidraget borta sedan ett par år tillbaka.
Ja, det vet jag därav "fanns". Jag bara funderade på om det var det bidraget ni tänkte på.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Ja, det vet jag därav "fanns". Jag bara funderade på om det var det bidraget ni tänkte på.
Nej, jag tänkte på det aktuella energibidraget som vissa småhusägare är kandidater för.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Jag lät installera ftx i enplanshus med källare från -76, totalt ca 240m2. Systemair vsr500.
Två gubbar var på plats i fyra dagar och jag betalade ca 150 kkr i början av 2023.
Gjorde inget själv mer än att peka på var jag tyckte det var lämpligt att att dra stammarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.