Har just köpt ett återvinnings aggregat ett Stibel eltron LWM 250 det är ett aggregat som återvinner värmen från vent luften till att värma brine till min värmepump. Jag har nästan inga rör dragna det enda röret som finns sitter i skorsten och är ett 100 mm rör från lilltoa uppe till källaren ca 5 meter långt tänkte även dra ett spiro till en klädskrubb på övre plan samt ett till kök och vardagsrummet på nedre plan kommer även att ventilera tvättstuga samt garage i källare men vilka dimensioner behövs icon_scratch.gif. Skulle gärna vilja köra med 100 mm rör till det mesta men antar att det inte funkar eller ? Har gjort en enkel ritning i paint hur det kommer se ut tyvär kan jag inte dra rör till badrum på nedre plan så där får det bli paxfläkt efter dusch samt förhoppningsvis lite vent genom de andra rummen. Har ingen kolla på vent så tar gärna emot tips på hur jag ska göra för att få ett bra och tyst system eller länk till nån bra hemsida där det finns info. Övre plan är på ca 40 m² nedre på 76 m² samt källare med låg takhöjd ca 2 meter på 76 m². Skickar med en skiss men hur ritar man vent ? använde paint och det blev ingen höjdare smiley.gif vent.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vet att det finns gamla trådar här om detta ämne. Sök på forat.
Dim beror på luftflöden/luftvolym/längd på rör/flödeshastighet i rör. (Vet att jag läst om allt detta i gamla trådar.)

Man brukar inte ha frånluft i vardagsrum.
 
Redigerat:
Men om jag inte har frånluft i vardagsrummet vart ska jag då ha det ? finns inga möjligheter att dra frånluft rör till badrummet så det återstår endast kök och vardagsrum skulle det kunna räcka med att ha frånluft i köket det är 76 m2 på den våningen.
 
Mikael_L
Du ska ha frånluft i toa/badrum/kök/tvättstuga. Ev i förråd och klädkammare.

Annars sprider du lukter och fukt till hela huset.

Det finns alltid möjligheter att dra rör, men ibland blir det oerhört krångligt. ;)
 
Har golvvärme i badrummet så underifrån går inte uppifrån är det platt tak så det går inte sovrum på båda sidorna återstår att dra rören på utsidan av huset och det går bort. Enda chansen är att ha kvar pax fläkten vid dusch eller annat illaluktande och låta vent gå genom huset till tex köket och ventileras ut där men räcker det med frånluft från köket tycker det borde vara bättre att köra frånluft både i vardags rum samt kök på nedre plan.
 
Det är bla i vardagsrum som "friskluften" skall ha plats att ta sig in i huset. Du får suga desto mer i de andra frånluftsventilerna.Använder du garaget som garage skall/får inte kanalen ,utan brandskyddsåtgärd, anslutas till LWM:en.Har du noga beaktat möjligheten med rör till badrummet? T.o.m kanske synligt i nåt hörn i sovrum? Behåller du paxfläktsidèn så är det viktigt att den går hela tiden.Ev på olika hastighet, men alltid. Tillåt inte fukten att komma ut i övriga huset.
 
Till badrummet går det inte dra rör i dagsläget men vid nån större renovering ska det naturligtvis dras rör även dit men pax fläkten blir kvar så länge. Har kollat lite på hur jag skulle kunna dra rören har ett 100 mm rör till lilltoa som ska användas och det är ca 5 meter långt kan även hyffsat enkelt dra rör till köket antar att 100 mm räcker även där för dit är det nära. Tvättstugan i källaren funkar bra att dra till och är nära garaget funkar mest som förråd men ibland håller jag till där när jag målar lite lister eller liknande och dit finns det möjlighet att dra ett 100 mm rör och det blir ca 4 meter långt. Allt blir alltså 4 st 100 mm rör rör kommer det räcka till hur mycket är det rimligt att suga ur dom rören enligt normen bör jag ventilera ca 200 m3 i timmen vilket säkert är mycket mera än jag ventilerar i dag med självdrag. Jag tycker självdraget funkar ok på vintern men övrig tid blir det inte mycket till ventilation. Avluften från aggregatet hoppas jag det räcker med ett 125 rör på ca 2 meters längd. Vad tycker ni som kan vent blir det helt galet inser att det inte blir optimalt men vill ha det så bra som är möjligt och det ska bli bättre än i dag med självdrag.
 
Sökte lite i forumet och 20l/s skulle visst funka i ett 100 mm rör vilket skulle ge 72 m3 timmen per frånluftsdon och det skulle i så fall räcka med 3 don för att ventilera 200 m3 timmen men antar att det beror på rörlängden också och jag kommer att ha 4 don.
 
Tänk på att ju högre flöden och hastigheter/tryckfall desto mer ljud. Så du vill helst ligga i överkant på rördimension och underkant på flöden.
 
Skulle rekommendera större rör typ 160mm i huvudstammen där du har största luftflöde så slipper du oljud och du får mindre motstånd för fläkten. Tänk även på att systemet ska rensas för det samlas skit i frånluftkanalen så du sätter in rensingslucka på lämpliga ställen. Glöm inte att kondensisolera avluft kanalen. Jag skulle även sätta in en ljuddämpare vid fläkten så får du ett tystare system. Ett annat tipps för att få tyst system är att köpa t-kopplingar med samma dimension på alla rören. Koppla sen in förminskningen efteråt t-kopplingen om du ska gå ner till mindre rör...
 
Kommer att dra 160 mm i huvudstammen men den blir nog ca 1 meter lång sen blir det avstick med 100 mm rör. Röret till toan på övre plan är ju redan draget med 100 mm ca 5 meter långt är det nån ide att dra de andra rören med 125 mm för dom kommer att vara kortare eller blir det lägre ljud om jag drar de andra med 125mm i alla fall.
 
Det hela hänger på vilka luftflöden du ska ha i rören. Det finns tabeller på sånt. Själv hadde jag en färdig ventilations ritning på min anläggning och jag bytte ut i huvudstammen från 125=>160 och där det var 100mm i huvudstammen bytte jag till 125mm som jag fick över (förutom ett ställe men där var det litet flöde på tillluften). Sen har jag 100mm till varje ventil.
 
Tryckfallet i ett 100 mm spirorör vid 55 kbm luft/timme är mindre än 1 pa/m (mao i stort sett försumbart med de längder av rör som det handlar om här.) Den stora tryckförändringen sker i donen vilket är en förutsättning för att det skall gå att justera in luftmängderna. Detta fixar du lätt, och med lufthastigheter under 3,5 m/s skapas i stort sett inga ljud utav kanalsystemet utan du behöver bara dämpa fläktljudet.

http://www.spiroror.se/tryckfall-i-spiroror/
 
Vet att det inte går att svara på men frågar ändå hur stor ljuddämpare behövs såg att det fanns Flexibla ljuddämpare skulle det funka med en sån närmast fläkten eller är det bättre med en vanlig cirkulär.
 
Stor ljuddämpare har man alltid vid fläkten. Sen kan man strunta att köpa rörböjar och använda istället börjbara ljuddämpare. Sen har jag sommarkyla läge på FTX aggregatet och jag kan inte hålla med att man får en tyst anläggning på 100mm rör då man kör på det läget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.