Hejsan!

Jag hoppas kunna få lite konstruktiv feedback och eller hjälp på ett troligtvis enkelt, men lite pilligt, ingrepp.

Jag är noggrann och samtidigt rädd för att göra fel :) Så all hjälp är bra hjälp för mig!

I vår stuga behöver vi installera en filterpatron som innehåller Y-massa (för avlägsnade av uppkommet arsenik i vattnet). Patron enligt bild.

In-vattnet till hela stugan kommer i vårt teknikrum som sedan fördelas till kök, badrum och uthus. Se bildag bild.

Helst vill vi att så mycket av vattnet som möjligt renas med hjälp av filter-patronen.

Utanför bild i överkant är VVB för hela stugan monterad och det finns här OK med plats att fästa upp filtret på väggen.

Min idé är att i den röda fyrkanten är att ansluta en vinkel på inkommande röret och leta vattnet upp mot väggen och filtret för att sedan leda det ner igen och då vända T-kopplingen med anslutning uppåt istället för som idag rakt mot invattnet. Blir kanske lite trångt, men jag hoppas/gissar att det kan gå.

Ett alternativ som jag ser det, för att få mer plats, är att sätta en distans på invattnet och på så sätt skapa utrymme och anslutna ledning till och från filtret direkt från dagens kopplingar. Detta gör att värmekabeln då blir någon dm kortare i invattnet utomhus, men, det kanske är ok?

Frågor som rör varför dragningarna och dagens installation är gjord som den är gjort har jag inte någon större insyn i. Det är en rörmokare från en stor rör-firma som har gjort vid en tidigare renovering.

Stort tack för alla synpunkter och råd i frågan!

Med vänlig hälsning, Gustaf
 
  • VVS-installation i teknikrum med etiketterade rör för inkommande vatten och destinationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har inga synpunkter på dragning men arsenik i vatten är inte att leka med. Är det något företag som rek. denna lösning. Det är ju inte bara att sätta in ett filter....
 
V Vector skrev:
Har inga synpunkter på dragning men arsenik i vatten är inte att leka med. Är det något företag som rek. denna lösning. Det är ju inte bara att sätta in ett filter....
Hej Vector och tack för ditt svar.

Alltså jag ber om råd när det gäller dragning och om alternativ ett eller två eller något annat sätt är det bästa.

När det gäller arsenik i vattnet finns det gränsvärden för arsenik (och olika typer av arsenik), beroende på hur mycket arsenik och vilken typ så ser reningslösningarna olika ut. Och i många fall så räcker det faktiskt att "bara sätta in ett filter" givet vad provresultaten säger i förhållande till Livsmedelsverkets rekommendationer och tillgängliga reningslösningar. Men det är en annan diskussion än de råd jag söker med mitt inlägg här!

Med vänlig hälsning, Gustaf
 
Det är ju tajt som du nämner.
Jag tror att bästa lösningen skulle vara att vinkla inkommande T-koppling så du kan gå med ingående vatten till filtret längs väggen till höger om spillröret.
Sedan vända på T-kopplingen som går till kök som du var inne på. Det är nog den enklaste lösningen och det ser ut att få plats att vänta inkommande mot vägg.
Annars får du väl vända inkommande T in mot rummet istället men det blir ju inte alls lika snyggt.
 
LinusW LinusW skrev:
Det är ju tajt som du nämner.
Jag tror att bästa lösningen skulle vara att vinkla inkommande T-koppling så du kan gå med ingående vatten till filtret längs väggen till höger om spillröret.
Sedan vända på T-kopplingen som går till kök som du var inne på. Det är nog den enklaste lösningen och det ser ut att få plats att vänta inkommande mot vägg.
Annars får du väl vända inkommande T in mot rummet istället men det blir ju inte alls lika snyggt.
Tack för ett bra förslag. Om jag förstår dig då rätt får jag helt enkelt kolla så att jag kan vinkla in t-kopplingen 45 grader till höger, med flödet mot vägget och sedan koppla på en vinkel upp mot väggen (som du säger)?

Med vänlig hälsning, Gustaf
 
S Sjödalsholme skrev:
Tack för ett bra förslag. Om jag förstår dig då rätt får jag helt enkelt kolla så att jag kan vinkla in t-kopplingen 45 grader till höger, med flödet mot vägget och sedan koppla på en vinkel upp mot väggen (som du säger)?

Med vänlig hälsning, Gustaf
Precis så tänkte jag. Kör du flex slang till filter kanske det skulle gå att ansluta utan vinkel men det avråder jag från, onödig påfrestning på kopplingen, kör med vinkel.

Edit: Finns ju även flexslang med "inbyggd" vinkel
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.