Hej! Är en nybörjare :)

Jag vill byta från fas 1 till fas 3 i en lägenhet som ligger på 0,5 våningar för att kunna installera elspis och ev tvättmaskin.

Föreningen godkänner denna typen av ändringar, men det är lägenhetsinnehavaren som måste bekosta detta.

Föreningen säger:
"Det går att installera 3-fas, men då behöver man dra en extra kabel från elskåp i källaren. Arbetet ska utföras av behörig elektriker. Det är inga problem att stänga av gasen till lägenheten, och det ska göras av en behörig gasinstallatör."

Undrar vad ni tror att det skulle kosta.

Bostaden ligger i Stockholm.

Tack på förhand!
 
Går det använda befintlig kabelväg för att dra en ny kabel?
Behövs ny elcentral i lägenheten, eller går det bygga ut den som sitter där?
Behöver man bygga om något i huvudcentralen?



Bäst prisuppskattning får du om du ta in offert från några elinstallations firmor. Svårt att bedöma omfattning och tid över internet utan att vet förutsättningarna på plats.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
M mattoys skrev:
Går det använda befintlig kabelväg för att dra en ny kabel?
Behövs ny elcentral i lägenheten, eller går det bygga ut den som sitter där?
Behöver man bygga om något i huvudcentralen?



Bäst prisuppskattning får du om du ta in offert från några elinstallations firmor. Svårt att bedöma omfattning och tid över internet utan att vet förutsättningarna på plats.
Bra input! Tyvärr har jag bara knapphändig info än så länge.

Skulle du gissa på ge en siffra mellan tummen och pekfingret, tex. 30-50k, eller +100k?
 
N Nafiz163 skrev:
Skulle du gissa på ge en siffra mellan tummen och pekfingret, tex. 30-50k, eller +100k?
Gissa kan vi väl vad det nu är värt. Att bara byta stigare och central borde 30k räcka till utan vidare. Om nu inget djävlas...

Det dyra kan nog bli om du sedan ska uppgradera hela din (kanske jättelika) "våning" med ny el i alla rum, infrästa VP-rör. Byta alla ytskikt. Totalrenovera ett par tre badrum med golvvärme osv....

Nöjer du dig med en ny utanpåliggande kabel från den nya centralen till spisen blir det såklart väldigt, väldigt mycket billigare. Allt beror på...
 
  • Gilla
Nafiz163
  • Laddar…
N Nafiz163 skrev:
Hej! Är en nybörjare :)

Jag vill byta från fas 1 till fas 3 i en lägenhet som ligger på 0,5 våningar för att kunna installera elspis och ev tvättmaskin.

Föreningen godkänner denna typen av ändringar, men det är lägenhetsinnehavaren som måste bekosta detta.

Föreningen säger:
"Det går att installera 3-fas, men då behöver man dra en extra kabel från elskåp i källaren. Arbetet ska utföras av behörig elektriker. Det är inga problem att stänga av gasen till lägenheten, och det ska göras av en behörig gasinstallatör."

Undrar vad ni tror att det skulle kosta.

Bostaden ligger i Stockholm.

Tack på förhand!
Är det framdraget med 3-fas till mätartavlan i källaren så går det ju byta upp till lägenheten men om inte så behöver nätleverantören byta och då kostar bara det en slant.
 
G GoGetLost skrev:
Är det framdraget med 3-fas till mätartavlan i källaren så går det ju byta upp till lägenheten
Fast det kan vi väl nästan förutsätta då TS skriver:

N Nafiz163 skrev:
Det går att installera 3-fas, men då behöver man dra en extra kabel från elskåp i källaren.
 
Och då kanske det till och med finns någon granne som gjort motsvarande installation i närtid och vet vad det kostar. Har ni epostlista i föreningen kanske du kan få ett riktigt bra svar därifrån.
 
  • Gilla
Nafiz163
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Gissa kan vi väl vad det nu är värt. Att bara byta stigare och central borde 30k räcka till utan vidare. Om nu inget djävlas...

Det dyra kan nog bli om du sedan ska uppgradera hela din (kanske jättelika) "våning" med ny el i alla rum, infrästa VP-rör. Byta alla ytskikt. Totalrenovera ett par tre badrum med golvvärme osv....

Nöjer du dig med en ny utanpåliggande kabel från den nya centralen till spisen blir det såklart väldigt, väldigt mycket billigare. Allt beror på...
Cool! Tack! Verkar finnas en del rörliga delar om jag förstår dig rätt. Mest viktigt för mig är att jag kan ha en elspis och DM i köket och eventuellt en tvättmaskin i toaletten.

Bostaden är ca 48 kvm, och ungefär så ser planlösningen ut.
 
  • Planritning av en lägenhet ca 48 kvm med kök, vardagsrum, sovrum, hall och WC/D med utrymme för tvättmaskin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.