Tjenare!

Har ingen tidigare erfarenhet av detta, men jag tänkte installera fler ethernet-jack runt om i lägenheten så att man kan köra trådat från alla rum. Vi har två st olika leverantörer för internet i lägenheten (telia fiber & tele2 koaxial), och dessa två är indragna i olika rum i lägenheten dumt nog och har inga ytterligare uttag. Undrar därför om det finns något sätt att sätta upp uttagen runt om i lägenheten, men att ha två alternativa ingångar så att alla jack kan förses med nät från antingen telia eller tele2?

Tacksam för all hjälp jag kan få!
 
RoTe
Du ställer ju en smått hopplös fråga att svara på. Du kan ha hur många uttag du vill men hur du drar kablarna är ju upp till dig och din lägenhet. Du kan i princip inte ha internet från två källor samtidigt. Vill du manuellt byta mellan leverantörerna står det dig fritt att göra så.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
O
B BosseJr skrev:
Tjenare!

Har ingen tidigare erfarenhet av detta, men jag tänkte installera fler ethernet-jack runt om i lägenheten så att man kan köra trådat från alla rum. Vi har två st olika leverantörer för internet i lägenheten (telia fiber & tele2 koaxial), och dessa två är indragna i olika rum i lägenheten dumt nog och har inga ytterligare uttag. Undrar därför om det finns något sätt att sätta upp uttagen runt om i lägenheten, men att ha två alternativa ingångar så att alla jack kan förses med nät från antingen telia eller tele2?

Tacksam för all hjälp jag kan få!
Ja det går! Hade själv ett liknande dilemma i tidigare lägenhet där comhem och fibern kom in på två helt olika platser. Lättast är att dra dubbla kablar till båda ställena och sen koppla ihop det på ”mitten” i ett skåp eller liknade där du sätter en switch.
 
Menar inte att jag ska ha internet från två källor samtidigt, men vill inte dra kablar och sätta uttag i hela lägenheten på ett sätt som låser användningen till bara en leverantör. Har aldrig dragit internetkablage tidigare, skulle du kunna berätta lite mer om din lösning med switchen?
 
RoTe
Kabeldragningen är ju inte raketforskning. Hitta ett ställe som passar för teknikcentral. Dra kablar från båda internetkällorna dit, dra sedan kablar därifrån till där du vill ha uttagen.
 
  • Gilla
ZipLock
  • Laddar…
O
B BosseJr skrev:
Menar inte att jag ska ha internet från två källor samtidigt, men vill inte dra kablar och sätta uttag i hela lägenheten på ett sätt som låser användningen till bara en leverantör. Har aldrig dragit internetkablage tidigare, skulle du kunna berätta lite mer om din lösning med switchen?
Jag är helt med dig att inte behöva ha båda samtidigt men att inte låsa möjligheterna! Det tror jag alla förstår!

Jag drog kablar till en garderob. I garderoben hade jag en sånhär.

https://www.kjell.com/se/produkter/...k/keystone/keystone-uttagsbox-8-portar-p95439

Från den kunde jag sedan dra kablarna till routern och switchen och välja från vilket ”håll” internet skulle komma.

Har du någon planritning på din lägenhet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.