Har några frågor ang. installation av en insats i min öppna spis.


  • Är det svårt att göra själv om man är någorlunda händig? Har aldrig gjort något liknande förrut.

  • Vad skulle det kunna kosta om man låter någon annan installera den åt en. Det lär väl bli billigare om man väljer att köpa både insats och installation av samma företag?

  • Vad skall man tänka på om man väljer att installera själv?
 
Inte jättersvårt, installerade min roslagspis själv. Men den var tung.
Det mest knepiga var att få röret upp i pipan, men det löste sig med en rejäl luftöppning i kåpan ovanför.
Sedan gäller det att få den att stå stadigt, så var noga med underlaget.
 
Jag vet inte mycket om bestämmelser, men sotaren verkade intresserad av installationsanvisningen och övriga papper när han inspekterade min installation.
 
Jag installerade min roslagsspis ihop med en kompis-kompis som visste hur man gjorde. Sotaren kollade själva installationen och provtryckte men läste inga instruktioner, däremot rapporterade han resultatet till kommunen vilket resulterade i ett brev från dom där det stod att det krävdes bygganmälan för att göra det som vi redan hade gjort.
Det var inget problem i sig, vi gjorde en bygganmälan i efterhand som godkändes och sen var det klart också.

Det är väl tätningen som är det svåra om nåt är svårt, ställa in den i öppna spisen krävde bara tillräckligt med muskler :) Men sen ska det vara tätt från spisen upp i skorstenen men det fixade han som kunde.
 
  • Gilla
BiggeTheKing
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.