Hej!

Har renoverat ett rum i ett hus byggt 78 och har ett litet problem, var tvungen att byta element. Från väggen har jag fyra färger på ledningarna, vit, svart, brun och grön/gul. Men de nya elementen har bara tre ledningar, brun, blå grön/gul. Hur ska jag koppla detta?
 
Det går inte att säga bara efter färgerna. Det måste mätas fram!

Var det ett 400V eller 230V element du hade innan? Oavsätt så är det smidigast om du köpt samma som du hade.
 
Hade 400V tidigare och har även köpt ett 400V. Har även skaffat ett verktyg för att mäta, problemet är bara jag vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga :)

Jag antar jag ska koppla brun till brun och grön/gul till grön/gul men så kanske det inte behöver vara? Frågan är väl när jag fått resultaten från ledningarna i väggen, vilka ska jag koppla till vilka i elementet?
 
Mät mellan alla ledningar (separat alltså inget skall kopplas ihop) och skriv vad du får för mätresultat. Fast egentligen rekomenderar jag dig att inte göra detta jobb om du inte vet hur du skall mäta för hur du skall koppla  ::)
 
S
Om du med 100% säkerhet VET att elementet du köpt är för 400 volt så ska du koppla enligt följande:

Grön/gul till grön/gul

Den bruna och blå kopplar du in på de ledningar där ditt gamla element var anslutet.

OBS! Troligen har du jordade uttag i rummet också!? Om de, mot förmodan, är ojordade så ska du inte ansluta den grön/gula.
 
Skriver om det här med lite bättre förklaring, har ordnat en bild nu :)

Såhär är det gamla elementet kopplat. Bilden finns länkad nedan.

http://img87.imageshack.us/my.php?image=dsc00944qp6.jpg

Från elemenetet går röd till svart i väggen, blå till vit, gulgrön till gulgrön och vit till inget, från väggen kommer även en brun som inte är kopplad till något.

Det nya elementet har tre kablar, brun, blå och gröngul. Borde det inte bli brun till svart, blå till blå och gröngul till gröngul då?

Det gamla elementet var förresten 380V och inte 400V som det det nya är, spelar det någon roll?

 
Ser ut som SawSaw säger, du borde kunna följa hans råd. En liten varning, den bruna som inte går någonstans i ellementet kan (ganska troligt) vara den 3e fasen, som går vidare till andra ellement, dvs den är troligen strömförande. OCH har en egen säkring.

Dvs. du har minst 2 säkringar som du måste bryta för det nuvarande ellementet (en för varje fas), men den bruna har ev. en 3e säkring som du i så fall också måste identifiera och bryta inann du börjar koppla. Och se till att mät så du verkligen har strömlöst innan du börjar ta i saker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.