Jag ska dra grov kanalisaton (40mm och 32 mm flexrör) från teknikrummet till ett flertal platser i utbyggnaden som ska göras på huset. Där har jag tänkt sätta infällda 86 x 86 dosor och utanpå det modulära "wall plate" med HDMI, RCA mm.

wallplate.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det jag inte får ihop är vilken typ av dosa jag ska montera i väggarna. Det kommer att bli installationvägg med 45 x 45 reglar framför åldersbeständig plast, och sedan OSB och gips. Totalt alltså 45 + 13 + 13 = 71 mm djup att jobba med. BRL har dosor som man kan spika mot reglarna men jag vet inte om det är rätt dosa i övrigt. Dosan hos wallplate-leverantören verkar vara för betongväggar.

Är det någon som har erfarenhet av att installera sånt här material, och kan ge lite tips om hur man ska göra?
 
finns ju till svenska dosor så varför krångla?
själv har jag schneiders blir hur bra som helst, visserligen inte hdmi men finns ju att köpa lösta till apparater som man löder dit lite enkelt.

men smaken är ju olika

IMG_1475.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_1474.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är det 6st vanliga apparatdosor till den där stora eller vad är det för dosa/or?
 
Det är vanliga apparatdosor monterade i kombination, eller bör vara :)
 
Det där ser ju absolut snyggt ut. Jag hade bara kollat på elkos grejor eftersom jag har elko i övrigt och där är utbudet skalare och HDMI vill jag absolut ha. Jag kommer dessutom att dra grova rör (40mm och 32 mm) till dosorna och vanliga apparatdosor är så små att det blir svårt att montera slangen. Förhoppningsvis går det lättade i dessa lite större dosor,

Sen kostar grejorna ingenting på aliexpress! Jag har gjort en beställning på prov och beställt några sådana här lådor och testpaneler.

single-gang-wall-mount-junction-box-type-86-outlet-wall-switch-box-enclosure-flush-box-plastic.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


5 lådor, 5 froner, en massa täckpaneler och HDMI, cat6 och RCA för 250:- inkl frakt till sverige. Det är väl lite mer än vad ett dubbelt Cat6-uttag från Elko kostar. Jag chanser på att det går att montera boxarna snyggt. Jag tänker mig att om jag gör ett hål i OSB-skivan kan jag montera lådans kant med snea skruvar in i OSB-skivan, och sedan får hålet i gipsskivan vara lite större.
 
går det så gör det med amerikaska,
den modellen jag hade var nog 100kr för ramen samt 20 kr per dosa och sen en del för alla data och ljudkopplingar. så slutade nog på en 500 kan jag tänka mig.

vanliga schneider dosor som man kan skruva ut kanten om man har osb + gips eller dubbel gips, jätte enkelt, de klickar i varandra i spår på kanterna så ingen risk att de kommer fel i väggen om man kan hantera ett vattenpass.

finns nog till 20 slang i den modellen jag körde med, drog in parabolen, dubbel koax i 2 slang från fasaden.
men vill man ha större så får man ta något annat.
 
Exakta vad för paneler har du, och var har du köpt dem?
 
som jag sagt flera gånger scheider.

Länk: http://www.schneider-electric.se/sites/sweden/sv/produkter-tjanster/ekatalog.page?URL=http://ecatalogue.schneider-electric.se/GroupList.aspx%3fnavoption=2

Elinstallation, exxakt,
Mina heter primo, finns under sidan ramar min är 2x3 med E nummer: 18 223 76
finns olika, det som passar.

schneider.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

bild på dosorna (den på bilden för ett lager annars är den blå), sen beställde jag det hos en elgrosist. alternativet är väll på nätet finns många el grosister där.

hoppas det hjälpte
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.