Har en närstående som har haft kontakt med en byggare gällande att få en duschkabin installerad, där byggaren menar att det inte går att koppla på en kabin på befintliga rör utan att det i princip bara var att bygga om badrummet. ( det har renoveringsbehov så det är inte fel, men av anledningar skulle renoveringen skjutas på framtiden och därav kabin som en tillfällig lösning.)

Jag är kan inte vvs delen alls men tyckte ändå att det lät lite märkligt och skulle behöva få input från mera kunniga.

Bifogar även bilder på de rör som finns
Vattenledningar och reglage under handfat mot mörkt golv och vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vitmålade rör vid golv, förmodligen i badrum, med ventiler och vattenanslutningar, vid en badkars kant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kromad duschblandare på vägg med slang och rostfläck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Här har du väl både varmvatten och kallvatten ? Bara att skarva och låta kabinens avlopp gå till golvbrunnen.
Är själv ingen VVS:are, men har satt in duschkabin i basturelaxen vid stugan genom att sätta kabinens slangar till blandaren på motsvarande sätt ( en kall och en varm). Kabinen måste dock stå 8-10 cm från väggen och takhöjden måste räcka till.
Vattenledningar under diskbänk med markerad potentiell läcka eller svaghetspunkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge och 2 till
  • Laddar…
Tack! Ungefär så var mitt resonemang också, gissar att jobbet kanske var ”för litet”och därav byggarens kommentar
 
Jag monterade bort blandaren på väggen och kopplade på där.
Med lite längre flexi-slangar kan jag dra ut kabinen och städa.
Ser inte om det finns ventiler att stänga av vattnet på bägge rören?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
O Odi et Amo skrev:
Jag monterade bort blandaren på väggen och kopplade på där.
Med lite längre flexi-slangar kan jag dra ut kabinen och städa.
Ser inte om det finns ventiler att stänga av vattnet på bägge rören?
Just det kan ju gå på där också.
Det sitter vred på både kv och vv så de borde gå att stänga av lokalt. (Flerbostadshus)
 
BirgitS
S Snabelhund skrev:
Ungefär så var mitt resonemang också, gissar att jobbet kanske var ”för litet”och därav byggarens kommentar
Det är nog bättre att kontakta en rörmokare som är van vid små korta jobb i stället för en byggare.
 
C
S Snabelhund skrev:
Har en närstående som har haft kontakt med en byggare gällande att få en duschkabin installerad, där byggaren menar att det inte går att koppla på en kabin på befintliga rör utan att det i princip bara var att bygga om badrummet. ( det har renoveringsbehov så det är inte fel, men av anledningar skulle renoveringen skjutas på framtiden och därav kabin som en tillfällig lösning.)

Jag är kan inte vvs delen alls men tyckte ändå att det lät lite märkligt och skulle behöva få input från mera kunniga.

Bifogar även bilder på de rör som finns
[bild][bild][bild]
Det går utmärkt att gå på med nya flexislangar istället för blandaren. Dessa ansluter sen till kabinens baksida där du kopplar in dess blandare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.