Tjena alla byggare! Det är så att jag funderar på att slänga in en Duschkabin som jag ska få gratis då några ska flytta, det jag undrar är om det är lätt att installera själv och om det är en bra idé eller ej eftersom det gäller badrum. - Det är en bostadsrätt jag bor i och tänkte mest ifall det skulle bli någon läcka och försäkringsbolag blir indraget etc.


Det är typ denna modell!
http://www.bauhaus.se/camargue-milano-duschkabin-20891.html



Tacksam för svar!

/M
 
Allt är lätt när man kan det :)

Här är det en varm- och en kallvattensslang som skall kopplas in på befintliga ledningar.
Och ett avloppsrör som skall mynna ut i en golvbrunn.

Om det är förberett för detta är det enkelt, ja.
Men troligast är väl att en del rördragning behöver göras, och då är det nog ett jobb för en fackman.

Vart tar badkaret vägen förresten?

PS
En duschkabin på 90 kilo är nog inte något man bara "slänger in".
 
Redigerat:
Tack knockonwood!

I min lägenhet har jag just nu inget badkar endast dusch med blandare som sitter på väggen och synliga rör. Min golvbrunn har inget "stort" hål i sig antar att man ska ha nån slang ner i golvbrunnen från duschkabinen. Annars är det ett helkaklat badrum med klinkers och golvärme.

Man får väl montera ned den och sedan sätta ihop den igen vid flytten av den.
 
Själva plattan med hål i på golvbrunnen kan man köpa löst, antingen med eller utan stort hål för duschkabin-/badkarsavlopp. Typ någon hundring. Sedan brukar det vara avloppsrör i hård plast, inte slang, med en 90graders böj på så att mynningenkan stickas ned i golvbrunnen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.