Då höst/vintermörkret redan slagit in känner jag att det vore trevligt att kunna dimma ned vardagsrumslampan för att öka mysfaktorn. Jag har införskaffat dosdimmer Eltako EUD61NPN-UC och väntar på elektrikerhjälp.

När jag läser instruktionerna så förstår jag inte hur detta ska kopplas in. Jag är ingen elektriker och min elkunskap(hittills) sträcker sig till att koppla in extraljus med relä till bilen (y)
http://www.eltako.com/fileadmin/downloads/sv/_bedienung/EUD61NPN_61100801-3_sw.pdf

Om någon har tid att hjälpa mig första hur detta ska kopplas in så vore det toppen. Nedan ser ni bild på uttaget, dimmern och bruksamvisning. Har endast en knapp för tänd och släck, behöver ingen trappkoppling.

Väggmonterad ljusbrytare markerad med grön cirkel för installering av dosdimmer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Elektrisk dosdimmer Eltako EUD61NPN-UC otydligt kopplad med synliga trådar och bruksanvisning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eltako EUD61NPN-UC dosdimmer hållen i hand framför suddig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Svårt att hänga med, du väntar på elektrikern men vill ha hjälp här?

Den dimmern behöver nolla och fast fas. Endera får du sätta den i takdosan om sådan finns och fas finns där. Om det inte finns nolla i dosan med strömbrytaren, då kan du lösa det där. Annars kan du ju skaffa en dimmer som inte behöver nolla också.

Sen sätter man normalt en sk impulsfjäder i brytaren.
 
  • Gilla
Nyrostad
  • Laddar…
Mikael_L
Du har valt min favorit-dosdimmer, men den är inte den lättaste att koppla in.

Förutom dimmern behöver nolla i apparatdosan eller dra fram sådan. Ev sätta den i takdosan.

Sen behöver du någon dm till FK och någon toppklämma.

Inkoppling görs enligt brujsanvisningen.