Då höst/vintermörkret redan slagit in känner jag att det vore trevligt att kunna dimma ned vardagsrumslampan för att öka mysfaktorn. Jag har införskaffat dosdimmer Eltako EUD61NPN-UC och väntar på elektrikerhjälp.

När jag läser instruktionerna så förstår jag inte hur detta ska kopplas in. Jag är ingen elektriker och min elkunskap(hittills) sträcker sig till att koppla in extraljus med relä till bilen (y)
http://www.eltako.com/fileadmin/downloads/sv/_bedienung/EUD61NPN_61100801-3_sw.pdf

Om någon har tid att hjälpa mig första hur detta ska kopplas in så vore det toppen. Nedan ser ni bild på uttaget, dimmern och bruksamvisning. Har endast en knapp för tänd och släck, behöver ingen trappkoppling.

Väggmonterad ljusbrytare markerad med grön cirkel för installering av dosdimmer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Elektrisk dosdimmer Eltako EUD61NPN-UC otydligt kopplad med synliga trådar och bruksanvisning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eltako EUD61NPN-UC dosdimmer hållen i hand framför suddig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Svårt att hänga med, du väntar på elektrikern men vill ha hjälp här?

Den dimmern behöver nolla och fast fas. Endera får du sätta den i takdosan om sådan finns och fas finns där. Om det inte finns nolla i dosan med strömbrytaren, då kan du lösa det där. Annars kan du ju skaffa en dimmer som inte behöver nolla också.

Sen sätter man normalt en sk impulsfjäder i brytaren.
 
  • Gilla
Nyrostad
  • Laddar…
Mikael_L
Du har valt min favorit-dosdimmer, men den är inte den lättaste att koppla in.

Förutom dimmern behöver nolla i apparatdosan eller dra fram sådan. Ev sätta den i takdosan.

Sen behöver du någon dm till FK och någon toppklämma.

Inkoppling görs enligt brujsanvisningen.

Pottarna brukar funka bäst i de flesta fall med den övre inställd på max dim.speed och den nedre på auto. Men läs bruxen där också.
Eltakos bruxar är rätt värdelösa (eller egentligen trycker de in för mycket funktioner i alla produkter och orkar sen inte skriva ordentligt om allt i manualen :))
Men jag har alltid fått ypperlig hjälp av deras säljare, toppbetyg där.



Bearyeah skrev:
När jag läser instruktionerna så förstår jag inte hur detta ska kopplas in. Jag är ingen elektriker och min elkunskap(hittills) sträcker sig till att koppla in extraljus med relä till bilen (y)
Det kan ju möjligen vara så att du inte ska göra detta då ... :|

I vilket fall får du lov att anstränga dig lite själv. Börja med att beskriva hur du själv tror den ska kopplas in.


edit igen:
Men välkommen till forumet :), jag missade det. :surprised:
 
Redigerat:
Mikael_L
Tosse skrev:
Svårt att hänga med, du väntar på elektrikern men vill ha hjälp här?
"väntar på elektrikerhjälp" stod det.
Han menar kanske elektrikerhjälp härifrån ... :rolleyes:
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Du har valt min favorit-dosdimmer, men den är inte den lättaste att koppla in.

Förutom dimmern behöver nolla i apparatdosan eller dra fram sådan. Ev sätta den i takdosan.

Sen behöver du någon dm till FK och någon toppklämma.

Inkoppling görs enligt brujsanvisningen.

Pottarna brukar funka bäst i de flesta fall med den övre inställd på max dim.speed och den nedre på auto. Men läs bruxen där också.
Eltakos bruxar är rätt värdelösa (eller egentligen trycker de in för mycket funktioner i alla produkter och orkar sen inte skriva ordentligt om allt i manualen :))
Men jag har alltid fått ypperlig hjälp av deras säljare, toppbetyg där.




Det kan ju möjligen vara så att du inte ska göra detta då ... :|

I vilket fall får du lov att anstränga dig lite själv. Börja med att beskriva hur du själv tror den ska kopplas in.


edit igen:
Men välkommen till forumet :), jag missade det. :surprised:

Tack för snabba svar och välkomnandet :)

Jag har 3 kablar bakom brytaren och ingen blå, saknar nolla (?). Misstänker nu att jag måste in i takdosan då jag inte kan dra en nolla själv.

Vad menar du med dm till fk? Detta kanske är självklart för er lite kunnigare men förkortningar inom el är inte något jag förstår mig på. Dimmern kommer att köras tillsammans med wattslukande glödtrådslampor och jag läste i bruksanvisningen att det ska gå att använda auto för detta.


Jag får hjälp av bekant kring jul då han är här på besök, hade hoppats på att lösa detta själv innan. Ska ta en bild på takdosan och kablarnai helgen för att provskjuta kopplingsschemat här i forumet innan jag eventuellt kör själv. Är det helt obegripligt för mig så inväntar jag hjälp.
 
Lägg upp bilden på takdosan här så kan vi kika.
 
  • Gilla
Bearyeah
  • Laddar…
Mikael_L
Bearyeah skrev:
Vad menar du med dm till fk? Detta kanske är självklart för er lite kunnigare men förkortningar inom el är inte något jag förstår mig på. Dimmern kommer att köras tillsammans med wattslukande glödtrådslampor och jag läste i bruksanvisningen att det ska gå att använda auto för detta.
DM = diskmaskin
FK = enkelisolerade fåkardeliga ledare, dvs de elledningar som går i rören i väggarna.

230V glödtrådslampor är de enklaste att dimma, ingen dimmer misslyckas med detta.


Bearyeah skrev:
Jag får hjälp av bekant kring jul då han är här på besök, hade hoppats på att lösa detta själv innan. Ska ta en bild på takdosan och kablarnai helgen för att provskjuta kopplingsschemat här i forumet innan jag eventuellt kör själv. Är det helt obegripligt för mig så inväntar jag hjälp.
Jag hjälper hemskt gärna till, men mitt motkrav är att du anstränger dig lite själv och lär dig lite och förstår vad du gör. :)

Så ta en bild och lägg upp, men framförallt fundera på hur du tycker det borde kopplas och varför, så kan vi utgå därifrån.
 
I detta fallet står nog dm för decimeter.

Det blir som mer förståligt då än att du behöver "några diskmaskiner FK" ;)
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Mikael_L
Robin Wahlman skrev:
I detta fallet står nog dm för decimeter.

Det blir som mer förståligt då än att du behöver "några diskmaskiner FK" ;)
Ja oj.

Det var t.o.m jag själv som både skrev "dm" och sen förklaringen till detta ... :surprised: :surprised:
 
  • Gilla
hempularen och 3 till
  • Laddar…
Ja hörrni, detta var inte så enkelt som jag hade hoppats på. Det finns plats i takdosan om jag kortar av kablarna men det är jag för lat och osäker för att göra.

Tog en titt bakom en annan strömställare och jag har nolledare tror jag, finns en blå kabel som inte är inkopplad i strömställaren. Går det att knipsa nolledaren och koppla in den i dimmern och ut igen till takdosan? Jag gissar på att det ser likadant ut i det rummet jag tänkt installera dimmern, är lite osäker då jag inte såg ordentligt när strömmen var avstängd under första checken :)

Öppen takdosa med elektriska kablar och outkopplad strömställare, synlig blå nolledare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Elinstallation med öppen väggdosa som visar flera elektriska kablar, inklusive en oansluten blå kabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
En annan strömbrytare = en annan lampa som du vill dimra istället? Strömbrytaren på första bilden är inte trappkopplad, men på denna bild skulle den kunna vara trappkopplad. Din dimmerpuck stöder dock inte trappkoppling.

De ledare som går nedåt i denna dosa går troligen till ett uttag under strömbrytaren, eller? - du måste ju först kontrollera att den blå verkligen är en nolla.
Sedan är det risk att den blir för kort om den ska skarvas i dosan, men du kan ju se hur mycket slack det finns vid uttaget. Det behövs bara några centimeter för att kunna sätta på en toppklämma för vidarekoppling till pucken med en dm FK. Det är för övrigt troligen inga problem att dra fram en nolla till lämplig dosa, men det kräver givetvis kunskap, verktyg och handlag.

Man bör inte korta ned några FK i dosor för att få plats. De behöver vara så pass långa att det går att göra omkopplingar.
 
Det kan ju vara så att man kan få in den i takdosan om man snyggar till lite och använder små toppklämmor. Det ser lite trassligt och övermålat ut och då brukar det ta stor plats.
 
Bo.Siltberg skrev:
En annan strömbrytare = en annan lampa som du vill dimra istället? Strömbrytaren på första bilden är inte trappkopplad, men på denna bild skulle den kunna vara trappkopplad. Din dimmerpuck stöder dock inte trappkoppling.

De ledare som går nedåt i denna dosa går troligen till ett uttag under strömbrytaren, eller? - du måste ju först kontrollera att den blå verkligen är en nolla.
Sedan är det risk att den blir för kort om den ska skarvas i dosan, men du kan ju se hur mycket slack det finns vid uttaget. Det behövs bara några centimeter för att kunna sätta på en toppklämma för vidarekoppling till pucken med en dm FK. Det är för övrigt troligen inga problem att dra fram en nolla till lämplig dosa, men det kräver givetvis kunskap, verktyg och handlag.

Man bör inte korta ned några FK i dosor för att få plats. De behöver vara så pass långa att det går att göra omkopplingar.
Bilden som förvirrar är på en annan brytare där jag såg den blåa kabeln. Jag funderade på att installera dimmern i annat uttag där nolla finns, då jag måste koppla in nollan i dimmern, och då såg jag den blåa kabeln som jag då misstänker också finns i första uttaget.



Tosse skrev:
Det kan ju vara så att man kan få in den i takdosan om man snyggar till lite och använder små toppklämmor. Det ser lite trassligt och övermålat ut och då brukar det ta stor plats.
Jag tro den lösningen blir enklast. Klarar inte av detta själv men jag har hjälp kring jul som jag får muta, så ska det lösa sig :D
 
Då jag fått lägga projektet på is fram tills hjälpen kommer så funderade jag istället på att skaffa en vanlig enkel dimmer som inte kräver nolla. När jag söker på olika varianter så tror jag att Elko 400GLI skulle vara anpassad för mitt ändamål, glöd(max 400W) och halogenlampor(max 300W).

Nu innan jag införskaffar denna dimmer vill jag fråga om råd. Är denna dimmer okej för taklampa med 5x 40W glödlampor och kan jag koppla in enligt följande bild?

Elko 400GLI dimmeranslutningsschema med kopplade ledningar som visar befintlig installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Så här är det kopplat idag
Närbild av en öppen väggdimmer med sladdar anslutna, märkt för installation av glöd- och halogenlampor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Dimmer fungerar men du ska lägga ihop de bruna och ansluta på en av pilarna in, inte som du har ritat. Det spelar ingen roll vilken pil in du använder.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.