//
För att undvika OT diskussioner som kommer elektriker anlitas. Anledningen till min fråga är för att kunna förbereda familjen på vad resultatet kommer bli.
//

Tomten var snäll i år och kom med en ”Ring Dorrbell PRO”. Denna kräver (fast) anslutning till el vilket i sig är inget problem då elektriker kommer anlitas. Dock funderar jag på placeringen av denna. Idag har vi ingen elektrisk ringklocka där installationen går att återanvända utan allt måste göras från grunden. Vill få lite tips och idéer så jag kan ta en diskussion med familjen innan elektriker kommer.

Efter kollat på andra installationer så verkar det vanligaste vara att ringklockan installeras på dörrkarmen eller på väggen. Anslutningen till el kan då göras på flera olika sätt där jag misstänker att det mest aggressiva är att borra ett hål in i huset och lösa det på detta vis.

Idag har vi en mekanisk ringklocka som sitter på dörren. Jag har funderat på om man kan montera ”Ring” på detta ställe då höjd & vinkel blir bra samt att det redan finns ett hål för elkabel in i huset. Dock har jag ingen aning om hur man skulle kunna dra elkabeln så att denna inte kläms mellan dörr & vägg om denna läggs på insidan av dörren (hoppas att ni förstår vad jag menar). Eller kan man göra en kabelkanal i dörren fram till dörrkarmen och lösa det på detta sätt?

Som sagt, är ute efter lite inspiration hur detta kan lösas. Hur hade ni installerat denna?
 
Själva installationen av klockan är 24volt så den är ju inte behörighetskrävande.

Jag tänker att du återanvänder kablaget för den gamla klockan. Var det vägen? Ibland går det ju hela vägen till befintlig elcentral och då behöver du byta transformatorn med elektriker.

Dock en varningsfinger om du använder rings egna transformator så har den inte styrning av spänningen så med svensk spänning kan den ligga några volt över vad klockan klarar att ta emot och då grillar ni den. Så mät noga att du inte får för hög spänning innan ni kopplar in det.
 
  • Gilla
erimos
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.