Hej!

Är något intresserad av en lägenhet där jag dock har ett väldigt viktigt baskrav som inte uppnås och det är en diskmaskin. Nåja, det kan ju installeras i efterhand tänkte jag... eller kan det verkligen det? Bekanta jag har frågat är av åsikten att det blir svårt om inte omöjligt att göra det på ett bra sätt i aktuellt kök :sweat:

Tankar om det?

HUPmYH1.jpg

1ANDNHW.jpg
 
El, vatten och avlopp är ju det som behövs, så omöjligt är det ju inte.

Däremot så blir det omöjligt att säga vart du ska placera den, då vi inte har en aning hur ledningar osv sitter.

Allt går med god vilja och lite pengar.
 
BirgitS
Välkommen till forumet!

Det beror på var stammarna för vattnet och avloppet går och om det är någon lämplig bredd på ett köksskåp i närheten av vatten och avlopp så att det går att byta ut det till en diskmaskin.
 
Ska du bo där själv?

Funderat på bänkdiskmaskin?
 
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
El, vatten och avlopp är ju det som behövs, så omöjligt är det ju inte.

Däremot så blir det omöjligt att säga vart du ska placera den, då vi inte har en aning hur ledningar osv sitter.

Allt går med god vilja och lite pengar.
BirgitS BirgitS skrev:
Välkommen till forumet!

Det beror på var stammarna för vattnet och avloppet går och om det är någon lämplig bredd på ett köksskåp i närheten av vatten och avlopp så att det går att byta ut det till en diskmaskin.
Tack!

Jävlar i havet vad rappa svar det var här :D Ja, jo att det beror på tillgången till el/vatten/avlopp är jag med på men jag tänkte mer om det utifrån de här bilderna finns någon uppenbar placering om nu alla anslutningar finns tillgängliga under diskhon?

Men jag förstår att det är omöjligt att svara helt säkert på utifrån några mäklarbilder. Ska dock titta på lägenheten imorgon så jag kan ju fota lite mer detaljerat då!
 
Demmpa Demmpa skrev:
Ska du bo där själv?

Funderat på bänkdiskmaskin?
Mjo det ska jag, åtminstone till en början. Men med lite tur kanske det inte blir så i längden så att säga! ;) Det är dock en tvåa det handlar om så det lär ju inte bli något riktigt långsiktigt boende på så sätt.

Men jag har haft fullstor diskmaskin i hyresrätt förr och jag saknar det något så djävulskt! Det är så praktiskt att kunna slänga in precis allt och inte konstant behöva köra små körningar med bara glas & porslin.
 
BirgitS
Det är inte troligt att stammarna går i ytterväggen utan troligare längs endera långsidan. Om en av väggarna gränsar till en granne som också har kök längs den väggen är det troligt att stammarna går i den väggen. Eller om badrummet är på endera sidan så kan det vara gemensamma stammar för badrum och kök.

Du behöver också ta och mäta upp hur breda skåpen är så du vet om det går att byta ett skåp till en diskmaskin. Annars är ju inte bänkdiskmaskin något dumt val för det är ju gått om bänkyta.
 
Karlia
I min förra lägenhet satte jag in en smal diskmaskin - bättre än en bänkdiskmaskin, räckte utmärkt till två personer. Fick ta bort ett underskåp men det går ju att göra.
 
Golvmodell kan fungera på följande ställen:
Istället för lådorna
Eventuellt istället för skåpet mitt emot lådorna
Istället för skåpet höger om spisen
Fristående bredvid skåpet höger om spisen.
 
Om du inte kan koppla på avloppet på annat ställe än vid diskhon så blir det ju en väldigt lång avloppsslang. Det brukar inte vara så bra att ha jättelånga slangar på en diskmaskin då pumpen inte är dimensionerad för det och så blir det mycket liggande i slangen. Gör man så ändå så kan det vara bra att sänka vattenlåset under hon så att det blir lägre höjd för infästning av slangen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.