Hej!
Tänkte anställa elektriker för att installera dimmer i badrummet, men undrar lite vad jag behöver köpa in för att det ska funka.
Jag har spotlights i taket som är dimbara men även en led över badrumsspegeln som inte är dimbar.
Går det att lösa med dessa två produkter (länkar nedan)? Så att ena knappen dimrar spotlightsen i taket men andra knappen endast är på/av för spegellampan?

https://www.ljustema.se/sv/dos-dimmer/1389-malmbergs-led-dosdimmer-7392529121261.html

https://www.ljustema.se/sv/aterfjad...-aterfjadrande-kronbrytare-3606480210372.html

Stort tack!
 
O Olle Nyberg2 skrev:
Hej!
Tänkte anställa elektriker för att installera dimmer i badrummet, men undrar lite vad jag behöver köpa in för att det ska funka.
Jag har spotlights i taket som är dimbara men även en led över badrumsspegeln som inte är dimbar.
Går det att lösa med dessa två produkter (länkar nedan)? Så att ena knappen dimrar spotlightsen i taket men andra knappen endast är på/av för spegellampan?

[länk]

[länk]

Stort tack!
Någon dosdimmer och någon kronbrytare som t.ex. ovan funkar. Vissa dosdimmer kräver nolla framdraget.
 
Hej!

Tack för svar! :) ok förstår, hur vet man om den kräver nolla? Och är det vanligt att det finns (lägenheten är byggd 2013)

Med vänlig hälsning,
Olof
 
Huruvida nolla krävs framgår av specifikationerna för den pryl du vill ha.

Alla lägenheter har nolla, men det är ovanligt att den är framdragen till de dosor där det sitter vanliga strömbrytare.
 
O Olle Nyberg2 skrev:
Hej!

Tack för svar! :) ok förstår, hur vet man om den kräver nolla? Och är det vanligt att det finns (lägenheten är byggd 2013)

Med vänlig hälsning,
Olof
Om du anlitar en elektriker så löser de nollan utan större problem. De flesta elektriker vill även köra eget material. Så kolla med elektrikern före du köper något.
 
Uppskattar verkligen hjälpen!
Att ha en knapp som dimmer och en som on/off på en sån återfjädrande dubbel tryckknapp är alltså inga konstigheter? :)
 
O Olle Nyberg2 skrev:
Uppskattar verkligen hjälpen!
Att ha en knapp som dimmer och en som on/off på en sån återfjädrande dubbel tryckknapp är alltså inga konstigheter? :)
Inga alls. Sitter i många badrum. Bl.a. båda mina :rofl:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.