Hej

Är i tagen och skall köpa en braskasett men tycker att priset på installation jag har fått är väldigt dyrt. Priset verkar pendla mellan 3500-4500 + material... alltid ett fast pris. Jag har lite svårt att se att det skulle ta 8h för 2 man att stoppa i en braskassett?

Är det någon som har installerat en själv? det ser inte så komplicerat ut om man är lite händig?

/Oskar
 
Tycker det verkar vara "billigt" 16h x 200 kr =4 000 kr ink moms, beror förstås vilken modell (polsk?) och hur mycket arbete installationen innebär. Hur mycket kostar du själv i timmen?
rogge
 
är du händig så kan du fixa det själv, jag har instalerat 2 st & det tar lite tid, mäst föra tt man inte har rätt verktyg, men några 8 timmar tar det inte.
men alt beror ju helt på hur det ser ut & vilken modell.
 
Hej
Hur fungerar det med försäkring då man installerat själv?
Jag har bara "ställt" min på plats med rökrör upp i befintlig skorsten.
/Jan
 
Sotaren ska göra en brandskyddskontroll och den blir kvittot på att installationen är gjord korrekt. Den ska göras oavsett om du själv eller ett sk proffs har gjort jobbet. Eldar du utan den antar jag att du kan glömma försäkringspengar om huset brinner ner.
 
Sotaren skall göra en besiktning innan man får elda, inte en brandskyddskontroll.
Brandsskyddskontrollen skall göras med jämna mellanrum, 2, 4 eller 8 år beronde på typ av eldstad efter godkänd installation.
 
Tack för svaren, i detta fall rör det sig om en stor öppen spis där det tidigare har stått en rektangulär jötullkamin på 4 ben med en ranglig plåtskorsten upp i skorstenen. Den hade stått där sedan 60-talet, när vi tog över huset så ställde vi dit en Keddy med rejäl gjutjärnsskorsten upp i skorstenen, men det innebär att vi gjort en förändring och precis som ni säger skall den godkännas av sotaren.
 
roli skrev:
Sotaren skall göra en besiktning innan man får elda, inte en brandskyddskontroll.
Brandsskyddskontrollen skall göras med jämna mellanrum, 2, 4 eller 8 år beronde på typ av eldstad efter godkänd installation.
Ja det är rätt, jag blandade ihop namnen på dessa saker.
 
Priset du har fått verkar riktigt bra. Dessutom kan du kanske göra rot avdrag på de? Installatören här i krokarna skulle ha de dubbla plus material så jag gjorde jobbet själv o sotaren blev nöjd efter besiktning. Materialkostnaden landade på runt 1500 inkl. Rökrör i plåt då gjutjärn blir för bökigt o hålla på med. Kan berätta hur jag gjorde om du vill de :)

Sent from my GT-I9100 using Byggahus
 
Mattsson86 skrev:
Priset du har fått verkar riktigt bra. Dessutom kan du kanske göra rot avdrag på de?
Nu är det ju sex år sedan TS startade tråden så förhoppningsvis har han fått sin kamin installerad. Och 2006 fanns väl inget ROT-avdrag? :)
 
Haha så pass :) får ju hoppas att han är färdig nu då annars är han tom. Långsammare än mej :)

Sent from my GT-I9100 using Byggahus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.